نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

شیوه های پیکار دو نامزد در دوم انتخابات گفتگو با محمد ناطقی دپلمات و کار شناس مسایل سیاسی" بخش سوم"

گفتگو با محمد ناطقی دپلمات و کار شناس مسایل سیاسی

قسمت سوم

 

شیوه های پیکار دو نامزد در دوم انتخابات

 

خبرنگار خورشید: با تشکر از شما چه تفاوتهای در رقابتهای انتخاباتی بین دو نامزد در دور دوم دیده می شود شیوه هاکه طرفین اتخاذکرده است چه گونه بررسی می کنید؟

( برنامه های ملی نامزدان)

محمد ناطقی: دور اول و دوم بدون تردید تفاوتهای زیادی دارد در اول در دو حوزه رقابتهای انتخاباتی را داشتیم حوزه شوراهای ولایتی و حوزه ریاست جمهوری. در دور اول هشت نامزد با هم رقابت و پیکارهای انتخاباتی داشتند اما در دور دوم ، تنها دو نامزد باهم درگیر پیکارهای انتخاباتی شده اند. از اینها که بگذریم. در دور دوم گسستها و پیوستنهای مهمی داشتیم. گل آغا شیرزوی و داکتر زلمی رسول به تیم اصلاحات و همگرایی پیوستن و همین گونه آمرالله صالح که در دور اول بی طرف بود و لی در این دور به تیم اصلاحات و همگرایی پیوستن. تیم ها بخصوص تیم اصلاحات استراتژی تبلیغاتی خود را به گونه عیار ساخت که برنامه های خودرا به به مردم تشریح نمایید. اگر اشتباه نکنیم دور دوم به یک معنا دور برنامه ها است. تیم اصلاحات در همان دور اول دو سمینار عمده ای در مورد تشریح برنامه های خود را داشت یکی برنامه اقتصادی که در پارک صنعتی پل چرخی برگزار شد تاجران و صنعت کاران و ارباب صنعت و تجارت دراین سمینار اقتصادی شرکت داشتند و به صورت مفصل برنامه های اقتصادی تشریح گردید و نسخه های از برنامه اقتصادی در اختیار رسانه ها نیز گذاشته شد من دراین کنفرانس شرکت داشتم به نظرم برنامه بسیار جالب و فراگیر در عرصه اقتصاد تهیه شده است.

کنفرانس دیگری در مورد "صحت" بود در این نشست هم بالای دو هزار داکتر و نرس از جامعه پزشکان شرکت داشتند در این نشست که در کابل برگزار گردید، مسایلی زیادی در مورد نظام پزشکی طرح شد. این طرح هم در نوع خود بی نظیر و بی سابقه است برنامه صحت در دولت ا صلاحات و همگرایی یکی از خوب ترین و جذاب ترین برنامه ها است که تیم اصلاحات آن را تهیه کرده و با جامعه پزشکان آن هم به همت خود شان در میان گذاشته است. قرار بود که درعرصه سیاست داخلی و خارجی نیز برنامه های ملی تشریح شود ولی به دلیل تراکم مناظره ها و سفرهای ولایتی تیم اصلاحات موفق به برگزاری سمینار علمی در این ساحت ها نشد. تمام آنچه که گفته شد در همان دور اول انتخابات بود و تیم اشرف غنی هرگز چنین برنامه های را نداشت و این بلوف و شایعه پراکنی  است که ما برنامه داریم که ندارد به عنوان نمونه یک فهرستی در مورد اقتصاد تهیه کرده و آدرس داده وقتی به صفحه و صفحات مراجعه می کنیم می بینیم که صفحه های سفیدی بدون مطلب دیده می شود یعنی اینکه اصلا برنامه ای درکار نیست تنها شعار آن داده شده است.  اما در دور دوم تیم اصلاحات سیاست تشریح برنامه های خودرا در لایات و سفرهای ولایتی طرح کرده است به این معنا به جای نشستن در کابل و رفع خستگی باید در ولایات رفت و برنامه هارا با مردم درمیان گذاشت. تیم احمدزی استراتژی مناظره را طرح کرد یکی از سخنگویانش اعلام داشت که که داکتر احمد زی آماده گی 90 مناظره را دارد این هم فکر می کنم زیاده روی باشد در از ا ول جوزا تا 22 جوزا 90 مناظره عملی نیست این هم از نوع همان برنامه اقتصادی با صفحات خالی باید باشد. ولی حالا معلوم می شود که تیم آقای احمدزی حرف خود را پس گرفته است و سفرهای ولایتی را کم کم شروع کرده است دیروز درهرات رفت و دریک گرد همایی با هوادارانش دریک هتل سخنرانی داشت..

 

خبرنګار: گذشته ازاین تفاوتها و برنامه های که تیم اصلاحات در سمینارهای علمی طرح کرده است و مدعی هستید که تیم رقیب اصلا چین چیزی نداشت و صفحات برنامه های اقتصادی شان سفید است و استراتژی مناظره را به جای همایشهای ولایتی در نظر گرفته است اما تیم آقای احمد زی نیز اقدامات عمده ای داشت مثلا آقای مجددی از ایشان حمایت کرد و مساله استخاره را که شنیده اید که برای ایشان گرفته است فکر می کنید اینها کارها ناچیزی باشد؟

(نقطه های ضعف و پاشنه آشیل آقای احمد زی)

محمد ناطقی: شما به نکته ای درستی اشاره کرده اید آقای مجددی در تیم داکتر اشرف غنی رفت و گفت: که شبها فکر کردم و بارها استخاره کردم و سرانجام استخاره من این شد که آقای احمد زی را تایید نمایم که تایید هم کرد. این نوع مسایل برمی گردد به آسیب پذیری. یک کسی ویا نامزدی نقطه های ضعف دارد و همان نقطه های ضعف پاشنه آشیل برای شان می شود و باید بگونه برنامه ریزی کند که نقطه های مشکوک و موارد آسیب پذیر تبدیل به پاشنه آشیل برا شان نشود. نقطه ضعف و آسیب پذیری را آقای احمد زی دراین تشخیص داده که عده از علماء روی مسلمان بودن شان تردید کرده اند البته این مساله می تواند دلایلی خاصی خود را داشته باشد. من در نشریه معتبر غربی این مطلب را دیدم که اگر آقای احمدزی برنده شود بانوی اول افغانستان یک خانم مسیحی خواهد بود همین مساله باعث پریشانی علماء و جامعه به شدت سنتی شده است اینکه آقای احمدزی اشاره به شب نامه ها داشت این هم درست دراین شب نامه ها مسلمانی شان به شدت زیر سوال رفته است. نکته مهم این است که آقای احمد زی این گونه شب نامه ها را خیلی جدی گرفته است گو اینکه ایشان دانسته که رقباء پاشنه آشیل شان را شناسایی کرده اند. حال برای اینکه این موارد را رفع و دفع نماید یگانه راه آن توسل به ظواهر اسلامی است. ایشان در دور دوم عجیب غریب حرفهای گفته است که تمامی آن برمی گردد به همین آسیب پذیری و نقطه ضعف آقای احمدزی. ایشان این اشتباه را کرده است که شب نامه هارا نسبت به تیم رقیب خود داده و گفته است که ما برنامه داریم و نه شب نامه درحالیک این مساله عاری از صحت است. شب نامه ها علیه اشرف غنی و مساله مسلمانی شان هیچ ربطی به تیم اصلاحات و همگرایی ندارد این مشکلی است که بین آقای احمد زی و علماء پیداشده است.

نکته دیگر هم این  است که آقای غنی دراین دور از انتخابات بسیار عصابی و بر افروخته است در آغاز کمپین دور دوم حملات تندی نسبت به آقای عطا استاد محقق و گل آغا شیر زوی داشت و خیلی برآشفته خطاب به محقق گفت: شما در زمان وزارت تان چه کرده اید برای دشت برچی ، سرک گردن دیوال، برای میدان هوایی بامیان و.. چه کرده اید وی گفت: آنها الف بای مدیریت نخوانده اند داکتر غنی  مسایل از این دست را طرح کرده است. آقای مجددی هم بارها استخاره گرفته است و سرانجام استخاره ایشان برابرشده که داکتر احمدزی باید رییس جمهور آینده افغانستان باشد. این مساله مرا به یاد داروغه محلم انداخت داروغه نیت کرده بود که کاری را انجام دهد ملا را طلب کرد که استخاره بگیر. ملا استخاره گرفت و گفت داروغه صاحب خوب نیامد. وی گفت نه نمی شود باز استخاره بگیر دفعه سوم و چهارم و به این ترتیب بارها استخاره گرفت تا اینکه با نیت داروغه برابر شد. استخاره حضرت  هم عین همان استخاره ملای محل من شده است ایشان می گوید شب ها فکر کردم و بارها استخاره گرفتم تا اینکه استخاره برابر شد و آقای اشرف غنی را تایید کرد.

مشکل اساسی دراین است که پناه بردن به استخاره به دعا و سجاده ای نماز و .. کارهای که تیم تحول در پیش گرفته است البته هرکسی که نقطه های ضعف و آسیب پذیری خود را شناسایی کند حق شان است که پاشنه آشیل شان را بپوشاند. شما به عکسهای آقای اشرف غنی و پوسترهای که منتشر کرده نگاه کنید، تماما حکایت از همین مساله را دارد ما بی جهت آقای احمدی نژاد رییس جمهور ایران را ملامت می کردیم که گفته بود خودرا درمیان "هاله از نور" دیده است آقای احمدی نژاد این تصورات و اوهام را داشت دلیل آن همان پایگاه اعتقادی و آموزشهای وی بوده است اما برای آقای احمدزی موجه نیست که چنین ریا کاری نماید. عکسهای که گرفته ایشان را در میان هاله از نور نشان می دهد. پوسترهای آقای اشرف غنی به گونه ای طراحی شده  که نقش قدیسان مذهبی را دارد. در اطراف سر ایشان "هاله از نو ر" کشیده شده است. در یک پوستر عین لباس پیشوای فرقه احمدیه پاکستان را پوشیده لباس سفید با لنگوته بسیار سفید و شکلک برافراشته شده. البته این لباس خیلی خطرناک است زیرا فرقه قادیانی پاکستانی ضاله معرفی شده است.

نخبگان و مبلغان تیم تحول سخت به این نکته حمله می کنند که گویا داکتر عبدالله استخاره حضرت را فال گفته است درحالیکه ایشان نگفت که حضرت فال گرفته بل  گفت سرنوشت انتخابات را  رای مردم تعیین می کند و نه فال و استخاره. استخاره حضرت برای تقویه روحی آقای اشرف غنی بوده است. استخاره یک مساله شرعی است اما نه اینکه از آن یک وسیله تبلیغاتی و باز رگانی ساخته شود.مدیر یک رسانه به من تماس گرفت که تیم تحول استخاره حضرت را کلیب تبلیغاتی ساخته و برای ما فرستاده است و بعد از سخنرانی حضرت در مورد استخاره نوشته است آنچه را که دیده اید یک پیام بازرگانی بود. این اهانت بزرگی برای خود حضرت هم است که استخاره شان را تیم تحول تبدیل به پیام بازرگانی ساخته باشد و دراین حد استخاره حضرت را تقلیل داده است که آنچه را که دیدید نه مساله شرعی بلکه یک پیام بازرگانی بود

اینها رویداد های انتخابات دور دوم است.  تیم تحول دراین مرحله سخت تظاهر به دین داری می کند موجی بزرگی از علماء شیعه و سنی را اجیرکرده که در رسانه ها برای شان آیه و روایت تلاوت کند آقای حسنی در همین گفتگو دعای اول سال را  در شان تیم تحول می خواند اینها سوء استفاده های است که درمورد امور قدسی در مساله انتخابات صورت گرفته است. ادامه دارد... 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد