نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

بحث مواد مخدر در: گفتگوی و یژه ای انتخاباتی طلوع نیوز با محمد ناطقی دیپلمات و کار شناس مسایل سیاسی( 6)

بحث مواد مخدر در:

گفتگوی و یژه ای انتخاباتی طلوع نیوز با محمد ناطقی دیپلمات و کار شناس مسایل سیاسی( 6)

مجری طلوع نیوز: با تشکر جناب آقای ناطقی بحث را با شما شروع می کنیم در مورد مواد مخدر چه برنامه ای دارید؟ و چه گونه می خواهید آن را ریشه کن نمایید؟

محمد ناطقی: سلام خدمت بینندگان عزیز. بحث مبارزه با مواد مخدر سه حوزه بنیادی و اساسی دارد برنامه باید برای همه این ساحتها نوشته شود دولت اصلاحات و همگرایی درمنشور ملی و انتخاباتی خود، طرح جامع و فراگیری را درمبارزه با مواد مخدر ساخته است. ما ابتداء باید تعریفی از مواد مخدر داشته باشیم و حوزه گسترش این پدیده شوم را مورد بررسی قرار بدهیم. ما در طرح به این نکته اشاره کرده ایم و روی آن تاکید زیادی داریم که مواد مخدر ریشه ای همه فساد ها و گرفتاریهای مردم افغانستان می باشد. ما درحال حاضر یک میلیون ششصد هزار معتاد داریم و این خود مصیبتی بزرگی برای مردم افغانستان است. جمعیت ما اگر سی میلیون باشد حالا یک میلیون ششصد هزار آن معتاد شده است. درکناراین مساله می بینیم که که یک میلیون هفتصد هزار دهقان و زارع ما مشغول تولید مواد مخدر هستند. افغانستان بالای نود درصد مواد مخدر دنیا را تولید می کند. درامد های نامشروع آن بالای هفتاد میلیارد دالردر سال می شود. چیزی در حدود دومیلیارد آن برای دهاقین افغان و ما بقی آن به کیسه قاچاق بران و مافیای مواد مخدر می رود.

حال برای ریشه کن کردن مواد مخدر ما باید عرصه ملی آن را جدی بگیریم. عزم ملی برای ریشه کن کردن مواد مخدر لازم است. به مردم باید آگاهی داده شود واز نظرشرعی هم باید مضرات آن به مردم گفته شود از همه مهم تراینکه برای دهقانان باید معیشت بدیل درنظر گرفته شود و دهاقین آسیب پذیر مورد حمایت قرار بگیرد همه این مسایل در طرح تیم اصلاحات و همگرایی ذکرشده است. درکناراین مساله ما باید اصلاحات و تغییرات عمده درقوانین مبارزه با مواد مخدررا به وجود بیاوریم. درکناراصلاحات در قانون باید نهاد ها و میکانیزم های عملیاتی و اجرایی توانا و دانا را سازمان دهی نماییم مساله مبارزه تنها درگرو وزارت مبارزه با مواد مخدر نمی تواند شود باید چندین وزارت درامر مبارزه با مواد مخدر سهم بگیرد وزارت سرحدات، وزارت داخله ریاست امنیت ملی وزارت خارجه که امور دیپلماتیک مبارزه را دنبال می کنند. مشارکت این همه وزارت خانه ها مستلزم ایجاد یک نهاد مشترک و قوی است این کاری است که ما درنظر داریم اینکه می گوییم تغییرات اصلاحات به وجو آید مشعر به همین مسایل است شما باید قوانین داشته باشید که پاسخ گوی این نهاد ملی مبارزه با مواد مخدر باشد.

ازاینها که بگذریم دستگاه قضایی ما باید اصلاح شود. در افغانستان این مقامات و افراد است که سوار برقانون است قانون بالای آنها تطبیق نمی شود و قانون حاکم  روی افراد زورمند نیست و اجرا نمی شود در طرح، ما این گونه برنامه ریزی کرده ایم که در مبارزه با مواد مخدر باید قانون را بدون چون و چرا تطبیق نماییم ولو اینکه شامل نزدیک ترین مقام حکومتی باشد مثلا برادر من باشد.

مجری تلویزیون: شما در اول سه حوزه در امر مبارزه با مواد مخدر را طرح کردید حالا به دو حوزه مردمی و و دولتی اشاره کردید و گفته اید که نهاد فراگیرملی شامل چندین وزارت خانه باید ساخته شود و اینکه قوانین اصلاح شود و تطبیق قانون را برای محو مواد مخدر در درجه اول برنامه های تان شمرده اید حال حوزه سوم مبارزه با مواد مخدر چه هست؟

محمد ناطقی: این پرسش مهمی است ما همان گونه که به چند ساحت ملی اشاره کردم ولی این ساحتها کافی نیست حوزه بسیارمهمی دیگری هم داریم که اگر آن را درمبارزه با مواد مخدر در نظر نگیریم ما هرگز قادر به محو مواد مخدر درکشور نستیم. این حوزه سومی ساحت بیرونی و بین المللی مبارزه با مواد مخدر است. ما در مبارزه با مواد مخدر "پکت پاریس" را داریم بیش از 50 کشور در پاریس یک سند را امضا کرده اند و همه این کشورها متعهد شده اند که درامر مبارزه با مواد مخدردرکنار مردم افغانستان باشند. تعهدات دو جانبه و چند جانبه افغانستان و تعهدات جامعه جهانی براساس معاهدات مبارزه با مواد مخدر، از جدی ترین خواسته های ما در طرح و منشور اصلاحات و همگرایی می باشد. جامعه جهانی به این دلیل باید درکنار مردم افغانستان باشد. آنها درسال 2001 در نشست بن به این مساله نیز تعهد داده بودند که درکنار مبارزه با تروریزم، مبارزه با تریاک  نیز جزء از برنامه های آنها بوده است. همان گونه که مواد مخدر جان میلیونها هم وطن ما را به خطر انداخته وهمان گونه که اشاره کردم بالای یک میلیون ششصد هزار انسان معتاد داریم و یک میلیون هفصد هزار دهقان تریاک .

می دانیم که افغانستان، نود درصد مصرف استفاده از مواد مخدررا تامین کرده است. رشد و توسعه مواد مخدر دال مرکزی بازار مصرف را هم دارد. تقاضای گسترده در جهان و جود دارد که در افغانستان مواد مخدر تولید می شود. مافیای مواد مخدر هم با کمکهای عوامل حکومتی خود آن را درسطح دنیا منتقل می کند. یک وقت معاون دوم ریاست جمهوری می گفت: اگر عوامل حکومتی کمک نکند هرگز مواد مخدر به این پیمانه به خارج صادر نمی شود. راه حل این است که جامعه جهانی باید به تعهدات امضا شده شان وفادار باشد و کمکهای را که می کند هماهنگ با حکومت افغانستان انجام دهد.

مجری تلویزیون: شما برای مبارزه با مواد مخدرتا به حال به سه حوزه اشاره کردید. حوزه مردمی مبارزه با مواد مخدر، ساحت حکومتی و دولتی تطبیق قانون اصلاحات و تغییرات در قانون و مدیریت بالا بردن ظرفیها در قالب یک نهاد منسجم از چندین وزارت و همین گونه به عرصه بین المللی و تعهدات مشترک افغانستان با جامعه جهانی اشاره کرده اید.حال بفرمایید غیر ازاین موارد که برشمرده اید، عواملی دیگری هم هست که به آن اشاره نکرده اید؟ یعنی دیگر چه ابزاری درطرح تان هست که با استفاده از آن بتوانید مساله مواد مخدر را ریشه کن ساخت؟

محمد ناطقی: بله مسایلی زیادی است که درطرح به صورت جزیی به آن پرداخته شده است. ما برای ریشه کن کردن مواد مخدر به حوزه امنیتی باید اهمیت زیادی قایل شویم. مطالعات میدانی نشان داده است که کشتزارهای مواد مخدر عمدتا در ساحات نا آمن می باشد این مساله از خود دلیل دارد جنگ و تریاک رابطه ارگانیک دارد. مافیای مواد مخدر در نا امنی می تواند موفق به تولید و قاچاق مواد مخدر شود. جغرافیایی تریاک و تروریزم باید درقلم رو حکومت وقانون قرار بگیرد. تروریزم عمده ترین درامد آن مواد مخدراست مافیای مواد مخدر به دست مافیا است و آنها هستند که به جنگ دامن می زنند. طالبان منابع مالی شان در جنگ گذشته از حوزه های خلیج فارس و کشورهای عربی ثروتمند، تولید مواد مخدر شناسایی شده است. طالبان سه منبع مالی در طی سیزده سال گذشته داشته است. قطاع طریقی  وراه گیری و اخاذی از مردم البته تاحدی جمع کردن عشر ذکات، دومین منبع مالی و مهم ترین آن قاچاق مواد مخدر بوده است طالبان زارعین را وادار به کشت تریاک کرده و از محصولات آن عشر ذکات گرفته است و بازهم طالبان در قاچاق آن نقش اساسی داشته اند. همین پنج طالبی که از زندان گوانتوناما آزاد شده اند چند تای شان از عمده ترین قاچاق بران مواد مخد ر بوده اند و سومین منبع را که اشاره کردم ارسال پول به طالبان از کشورهای خلیج. دولت اصلاحات و همگرایی با تمام قدرت قلمرو تریاک و تروریزم را تحت حاکمیت خود در می آورد ما همان گونه که نگران امنیت مردم خود هستیم نگران این مساله به شدت هستیم و به آن اهتمام زیادی قایل هستیم که منابع مالی نامشروع طالبان را باید خشکاند.

مجری برنامه: شما درتیم تان قاچاق بران مخدر را دارید و یانه؟

محمد ناطقی: البته که نداریم ولی این مساله طرحش دراینجا نیست بحث ما دراین جا بحث از قانون ، تطبیق قانون درامرمبارزه با مواد مخدراست را که داریم. نهاد قوی و تاثیرگزاربرای مبارزه با مواد مخدر و قاچاق بران را باید داشته باشیم آن گاه هرکی و لوی خودم و یا برادرم باشد باید روی آن قانون را اجرا کرد.

طاهرزهیر: عضو تیم تحول به سوال این گونه جواب داد که ما با عوامل مواد مخدر مبارزه می کنیم اما درتیم اصلاحات و همگرایی یک مجموعه ازعوامل فساد جمع شده اند و آنها تا به حال شصت وزارت خانه را بین شان تقسیم کرده اتد وی همین گونه اشاره به کابل بانک کرد.

 مجری برنامه: شما چه می گویید؟

محمد ناطقی: گرچه نمی خواستم وارد این بحث شویم ولی باید بگویم که تفاوت تیم ما با تیم تحول دراین است که آنها همه امور زندگی مردم را به یک فرد گره زده است تیم تحول نه برنامه دارد و نه هیچی تمام گپ آنها خلاصه شده است به یک نفر این همان توتالیتر و خود کامگی است. اما تیم ما تیم ، برنامه محور قانون محور و نهاد محور است برای اداره حکومت ما به قانون تکیه داریم و نه یک فرد. آقای احمد زی کارنامه خیلی بدی دارد. داکتر عبدالله در مان تصدی وزارت خارجه ازسال 2001 تا 2004 درخشان ترین سیاست خارجی و دپلماسی را پیش برد افغانستان ، ثبات دپلماسی را درزمان داکترعبدالله داشته است اما آقای اشرف غنی زمانی شاهراه بین المللی را گرفته بود و همه کمکهای دنیا را می گرفت وی خودرا رییس کمهای انسجام بین المللی ساخته بود. استاد محقق به همین دلیل ازوزارت پلان استعفاءداد و گفت: آقای احمدزی چهارراه بین المللی را گرفته و همه کمکها را برای انسجام کمکهای بین المللی خود جمع می کند و به هیچ کس پاسخ گو نیست بعد که وزیرمالیه شد و حالا که رفقا و اعضای تیم شان قدرت مالیه افغانستان را دراختیاردارند با مدیریت مافیایی خود کابل بانک را به وجود آورد کابل بانک، مربو به مدیریت وزارت مالیه و وزیر می شود.ادامه دارد...

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد