نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

جواب انتحار

جواب انتحار

امروز شانزدهم جوزای 93 رویداد خونینی درکوته سنگی هتل آریانا، صورت گرفت. تروریستهای دیوانه مقامات تیم اصلاحات و همگرایی را هدف آماج انتحاری قرار دادند. داکتر عبدالله و همراه هان و معاونان شان هنگام خروج از هتل آریانا و حرکت به طرف هتل کانتیننتال، مورد حمله یک موترسراچه انتحاری قرارگرفت و بعد با فاصله اندکی حمله دوم که گفته شده بمب مغناطیسی بود، صورت گرفت. دراین رویداد تروریستی، موترهای زره داکترعبدالله ازکارافتاد و موتر محمد خان هم درجای خود متوقف و بسیار صدمه دید. موتر استاد محقق هم خسارات جدی برداشته است. هدف از انتحار از بین بردن مقامات تیم اصلاحات بود و با مهارت زیادی طراحی شده به گونه ای که هرسه مقام را مورد حمله قرارداد. همان گونه که اشاره شد در حمله اول موترداکترعبدالله و معاون ایشان انجینیر محمد خان آسیب جدی می بیند و درحمله دوم موتر استاد محقق مورد حمله قرار می گیرد و صدمات سختی به ماشین می رسد. من ازنزدیک موترهای زره محمد خان و داکترعبدالله و استاد محقق را دیدم . نجات آنها شبیه به یک معجزه می ماند. دراین حمله سه نفراز بادی گاردها و محافظان داکترعبدالله به شهادت می رسند و 22 نفر مردم که درکنارجاده دست فروشی و کارمی کردند زخمی و سه نفرا زمردم بیگناه و مظلوم نیز به شهادت رسیده اند. این حمله درنوع خود ترسناک بود و هدف به گونه مشخص ازبین بردن رهبران تیم اصلاحات بوده است.

البته گفته باشم این چندمین حمله ای است که  به تیم اصلاحات و همگری صورت گرفته است. در جریان پیکارهای انتخاباتی ده هاتن ازحامیان و ماموران ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله به شهادت رسیده است تا حالا گزارش شده است که سه بار به جان داکترعبدالله سوء قصد صورت گرفته است. اولین سوء قصد در سروبی هنگام باز گشت ازننگرهار در دور اول انتخابات بود، دومین حمله هم درولایت غزنی صورت گرفت و آخرین حمله انتحاری همین انفجارهولناک امروز بوده است. البته تیمهای رقیب  و تیم داکتر اشرف غنی احمد زی شاهد حملاتی ازسوی دشمنان مردم افغانستان نبوده است. امروز داکتر اشرف غنی حمله به کاروان تیم اصلاحات و همگرایی را محکوم کرد ولی متاسفانه درسایتهای مرتبط به آقای احمدزی و هواداران شان تاجای که توانستند، سمپاشی و جو سازی نامردانه ای راه انداختند و تمامی حرف شان این بود که حملات امروز ساختگی و ازسوی خود تیم اصلاحات برنامه ریزی شده است. این گونه برداشت ناشی از ذهن مریض آدمهای هستند که دراطراف این تیم جمع شده اند. حال پرسش اساسی این است که راه حل و جواب انتحار چیست؟ و چه گونه  باید به این پدیده شوم پاسخ داده شود من دراین نوشته به چند پاسخ اساسی به این پرسش که جواب انتحارچیست را، اشاره می کنم:

الف –  مقابله نیروهای امنیتی و جواب دندان شکن به تروریستها

این مساله ناشی ازاین می شود که تروریزم هیچ زبانی را به رسمیت نمی شناسد جواب تروریست بیرحم و مسلح مقابله دندان شکن است. برای کوبیدن تروریزم باید نیروهای امنیتی تقویت شود و همه امکانات و تجهیزات به این صورت برنامه ریزی شود که تروریریستهارا باید در جا خفه کرد. تقویت نیروهای امنیتی یگانه راه حل معضل تروریستها و نامحرمان می باشد. البته این منطق به این صورت قابل طرح است که تیم رقیب به این اعتقاد نیست و حکومت ما هم تعریف روشنی از تروریزم نداشته است رییس جمهورکرزی روی جنازه قربانیان رویدادهای تروریستی حاضر و عاملان انفجار و انتحار را برادر خطاب کرده این مساله را رییس جمهور بارها و بارها تکرارکرده است. تیم تحول هم سیاست روشنی دربرابرتروریزم ندارد وگفته است که راه حل تنها و تنها گوش دادن به حرف تروریستها می باشد یکی از سخنگویان تیم تحول می گفت: اصلا طالبان تروریست نیست آنها اصولا جریان نظامی نیستند آنها گروه سیاسی می باشند که برای هدف خود اسلحه گرفته اند و باید به خواست سیاسی آنها جواب مثبت داد. برداشت و روایت تیم تحول نسبت به طالبان بسیار مبهم و مشکوک به نظرمی رسد این تیم اگر به قدرت برسد به گفته آقای احدی قدرت را با آنها تقسیم می کند و یا اداره موقت با آنها می سازد. تقویت نیروهای امنیتی در حقیقت پاسخی است به این دیدگاه. تروریزم نامحرم است و برای مردم افغانستان حرمتی قایل نیست به جان و مال مردم حمله کرده و می کنند. حمله امروز به تیم اصلاحات و همگرایی نمونه از این بی حرمتی به ارزشهای ملی و دموکراسی است گرچه تاکنون به دلیل شنیع بودن آن کسی مسوولیت آن را به دوش نگرفته است ولی شک نداشته باشیم که حمله امروز کار کسانی است که برای ما حریم ملی قایل نیست و به ارزشهای ملی ما و به جان، مال مردم حمله می کنند. جواب برای آن، مقابله به مثل، جدی و بیرحمانه ازسوی نیروهای امنیتی می باشد.

ب -  تقسیم قدرت مطابق میل دشمنان و کنار گذاشتن بخشهای ازارزشهای نظام

این مساله درعالم خیال و تیوری و امر ذهنی نیست آقای احدی عضو فعال وبرجسته تیم تحول این مساله را همین اخیرا طرح کرده است وی معتقد است که باید قدرت را با طالبان تقسیم کرد. آقای احدی گفته است ما همین کار را خواهیم کرد وقتی خبرنگار از آقای نویان یکی از سخنگویان تیم تحول می پرسد که شما گفته اید که می خواهید قدرت را باطالبان شریک نمایید طالبان که نظام سیاسی افغانستان را قبول ندارد و گفته شده است که آقای احدی گفته است حتا حاضراست اداره موقت تشکیل شود. آقای نویان در پاسخ به این مساله می گوید: نه ما این کار را نمی کنیم و ما براساس طرحی مصالحه ای که داریم می خواهیم با طالبان و مخالفان مسلح صلح نماییم. البته طرح شان معلوم نیست که چه هست آقای نویان می گوید: آقای احدی یک فرد است که به تیم ما پیوسته است هرآنچه گفته است مربو ط  خود شان می شود ایشان تاکید می کند که تیم ما یک تیم بزرگی هست هرکس از هرجای آمده و اظهار نظر می کند که حق شان است ولی موضع تیم تحول نیست. موضع همان چیزی است که درطرح نوشته شده است. از مفاهیم و مضمون سخنان آقای احدی این گونه برداشت شده است که قدرت را با مخالفان مسلح باید تقسیم کرد و حتا اداره موقت باآنها ساخت.

آقای محمدی در گفتگوی و بحث مصالحه با من می گفت ما برای ابد جنگ نداریم هرجنگی باید به صلح برسد چنانچه جنگهای خونین احزاب سیاسی به صلح رسید وی می گفت مخالفان مسلح هم مسلمان است و هم افغان و ماباید مشکل را با آنها حل نماییم آقای زهیر سخنگوی دیگر تیم تحول طالبان را یک جریان سیاسی تعریف می کند اینها حرفهای است که آنها هرشب با رسانه ها درمیان گذاشته و می گذارد. فهم ودرک مشترک این است که تیم تحول می خواهد بخشهای از قدرت را با مخالفان مسلح که هرروز آدم می کشند و دست به ترور می زند، باید تقسیم کرد تا مساله تروریزم خاتمه یابد.

ج – بکار گیری دیپلماسی فعال برای پایان دادن به جنگ نیابتی و استخباراتی

این منطق ناشی از این می شود که اصولا تروریزم درافغانستان یک پدیده استخباراتی است و ریشه در پایتختهای کشورهای منطقه دارد بنابراین برای اینکه تروریزم افغانی ریشه کن شود ما باید دپلماسی فعالی در پیش بگیریم و اعتماد سازی نماییم با دپلماسی به کشورهای که تروریزیم در سرزمین و جغرفیای آنها لانه های وحشت درست کرده است را برطرف نماییم تروریزم بدون پشتوانه استخباراتی نیست جنگ افغانستان صورت نیابتی خصومت های کشورهای منطقه را دارد. این استدلال به این دلیل اهمیت دارد که اگر کشورهای منطقه و فرامنطقه به صورت صادقانه باهم همکاری داشته باشند و با هم اعتماد نمایند دراین صورت مساله تروریزم حل خواهد شد. طرف داران این منطق می گویند حرف آقای مایک مولن درست است که گفته بود جنگ تروریستها در افغانستان علیه نیروهای افغان و علیه نیروهای بین المللی ، جنگ نیابتی است وی به صورت مشخص اردو و حکومت پاکستان را متهم کرد که این جنگ را علیه ما راه انداخته اند. راه حل مساله در جنگ استخباراتی و نیابتی، دیپلماسی فعال با خیزشهای تروریزم است افغانستان باید مسایل مورد نزاع را با کشورهای همسایه به خصوص پاکستان حل نماید افغانستان و پاکستان اختلافات زیاد تاریخی، مرزی ، تجاری امنیتی و رقابتهای هند و پاکستان را دارد برای حل این مساله باید با پاکستان وارد گفتگوی معنی دارشد و هرآنچه که مورد نزاع طرفین است را روی میز گذاشت و مذاکره کرد شاید نتایج آنی را به دست ندهد ولی در بلند مدت تاثیرگذار هست.

 و همین گونه باید ظرفیتهای دپلماسی کلان را درسطح منطقه و جهان به وجود آورد در طی سیزده سال گذشته شرایط و تسهیلات زیادی برای افغانستان پیش آمد افغانستان با احساس مسوولیت باید ازاین امکانات استفاده می کرد که نکرد حکومت آینده باید تواناییها وظرفیتهای شان را بالا ببرد و مساله تروریزم را که ریشه در پایتخت کشورهای منطقه دارد را با دپلماسی حل نماید.

د -  حضور درپای صندوقهای رای در24 جوزای 93

این مساله اهمیت زیادی دارد زیرا تعریف متضاد با هدف تروریزم داشته است. تروریزم همان گونه که اعلام کرده است دشمن انتخابات 93 است. گروهای مسلح و طالبان اعلامیه داده که با تمام نیرو انتخابات 93 را برهم خواهم زد طالبان در بیانیه خود به مردم اخطارداده که در انتخابات شرکت نکنند درگذشته هم آنها ناخنهای مردم را قطع کردند و حالا هم بیانیه صادرکرده که درپای صندوقهای رای کسی نرود طالبان به صورت جنون آمیزی تا به حال آدم کشته گروه سیاسی نیست گروه بیرحم نظامی می باشد جنگ بهاری دارد جنگ علیه انتخابات را اعلام کرده وگفته است که انتخابات را به هم می زند حمله امروز به نامزد پیشتازانتخابات مصداق بارزی بهم زدن انتخابات بود آنها اگر مو فق می شد و به هدف خود می رسید، واقعا به هدف اصلی خود رسیده بود دیگر ما انتخابات نداشتیم و دشواریهای زیادی برای مردم خلق شده بود. حال برای اینکه هدف طالبان را نابود و خنثا کرد باید به پای صندوقهای رای رفت. صندوق و رای، هدف متضاد مردم با طالبان می باشد. و باید با حضور درپای صندوقهای را جواب انتحاررا داد. این منطق در ذات خود بسیار قوی است. داکترعبدالله بخوبی آگاه هست که مردم با مشارکت پرشورخود تمامی توطیه های دشمن را خنثا می کند در 24جوزا به همان پیمانه که مردم شرکت داشته باشند، حکومت برخواسته ازآن قوی و توانا خواهد بود وقتی حکومت با رای مردم انتخاب شود این حکومت می تواند همه کارهای دیگری که در جنگ با تروریزم ضروری است را به جای می آورد. با حکومت مردمی، مشروع و منتخب می توان ظرفیتهای امنیتی، دپلماسی فعال و ابزارهای دیگر زندگی را تامین کرد. پاسخ و یگانه پاسخ به تروریزم ، حضور درپای صندوهای در 24 جوزای 93 است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد