نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

بحث استعفاء ضیاء الحق امرخیل دبیر کمیسیون مستقل انتخابات درگفتگو با محمد ناطقی دپلمات و کارشناس


بحث استعفاء  ضیاء الحق امرخیل دبیر کمیسیون مستقل انتخابات درگفتگو با محمد ناطقی دپلمات و کارشناس مسایل سیاسی

 

 خبرنگار شفقنا: آیا استعفای آقای امرخیل تاثیری در روند اعتراضات تیم اصلاحات خواهد داشت؟

 

 محمد ناطقی : با سلام خدمت دوستان

همان گونه که می دانید داکتر عبدالله عبدالله سه سوال اساسی را در هفته گذشته طرح کرد اولین پرسش تعلیق وظیفه آقای امرخیل و دومین مساله نشان دادن مدرک بالای هفت میلیون رای و سومین مساله هم این بود که چه گونه می شود که در ولایاتی برگه های رای دهی بالاتر از سقف جمعیت آن ولایت باشد. کمیسیون مستقل انتخابات به هیچ یک از سه موضوع پاسخ نداد و بجای اعتماد سازی، موقف نسبتا متکبرانه ای را درپیش گرفت و گفت که ما مطابق مقررات به کارخود ادامه می دهیم و آرای مردم را وارد سیستم شمارش کرده و آن را اعلام می داریم . این موضع گیری سبب گردید که رهبر تیم اصلاحات و همگرایی با دو کمیسیون قطع رابطه کرد این مقاطعه سبب گردید که اعتراضات مردمی در شهرهای افغانستان گسترش نماید. استعفاء امروز آقای امر خیل، گامی مثبت برای حل سیاسی بحران انتخابات می باشد. همان گونه که داکترعبدالله اعلام داشت بحران سیاسی را کمیسیون خلق کرده و این مساله باید راه حل سیاسی خود را داشته باشد. استعفاء امر خیل، گام لازم برای حل بحران است و لی هرگز کافی نیست. شکی نیست که استعفاء امرخیل، ارتباط مستقیم با مساله تقلب دارد دیگر دلیلی برای این کار و جود نداشت.

تیم تداوم و تحول با تمام قدرت از امرخیل دفاع می کند وی را مورد ستایش قرارداده و فایل صوتی را رد و مغشوش می داند. خوب این طبیعی است که باید حمایت نماید زیرا وی تمامی تخم ها را درسبد تیم تحول و تداوم گذاشته بود و در مکالمات تلفنی اعضای تیم تحول مخاطب وی بوده است.

خبرنگار: آیا استعفای امرخیل دلیلی بر آشکار شدن تقلب او در پروسه انتخابات است؟

محمد ناطقی : همان گونه که اشاره شد، تقلب بسیار گسترده ای در انتخابات صورت گرفته است. به لحاظ تخنیکی و تخصصی گفته شده است که میزان مشارکت مردم در دور دوم حد اکثر پنج نیم میلیون بوده است این رقم را ناظران تیم اصلاحات و همگرایی، نهاد های مدنی مثل "فیفا و تیفا" و خبرنگاران ملی و بین المللی تایید کرده اند. گزارشگران بین المللی با قاطعیت گفته بودند که میزان مشارکت دراین دور کم رنگ بوده است. با این وضع کمیسیون مستقل انتخابات و همین گونه تیم تحول و تداوم مدعی هستند که میزان مشارکت مردم بالای هفت میلیون بوده است. پرسش اساسی که صورت گرفته این است که مدرک و سند آراء بالای هفت میلیون باید نشان داده شود. اشکال اساسی دراین است که در چند ولایت گفته شد که آراء ریخته شده در صندوق بالاتر از واجدین شرایط بوده است که این مساله امروز هم در کمیسیون مطرح گردید کمیسیون امروز اعلام داشت که در چند ولایت کشور که احتمال تقلب در آن صورت گرفته است باید ناظران دو طرف، در آن و لایات، رای مردم را بررسی نمایند. این هم گامی دیگری برای حل بحران انتخاباتی می تواند باشد. زیرا ثابت شده است که در چندین ولایت میزان را ی مردم بالاتراز واجدین شرایط بوده است ولی می دانیم که این تمام کلام نیست. این پرسش هنوز حل نشده که چهار هزار محلی که اضافه شد را باید بدانیم در کجا ایجاد شده است این مساله باید حل شود که چهارهزار محل در کجا بوده است. چهارهزار محل را اگر ضرب در ششصد رای نماییم بالای دو میلیون رای در این صندوقها انداخته شده است. آمار و ارقام که نسبت به  تیم تحول و تداوم و کمیسیون داده شده نشان می دهد که آنها بالای هفت میلیون شرکت کننده را مورد تاکید قرار داده اند.

 خبرنگار: اگر تقلب امرخیل در سطح گسترده آشکار شود آیا مشروعیت انتخابات زیر سوال نمی رود؟

محمد ناطقی : طبیعی است که انتخابات با تقلب زیر سوال می رود مردم با قبول دشواریها و خطرات و اینکه انگشت شان بخاطر شرکت در انتخابات بریده شد، برای نهادینه شدن تقلب نبود. مردم برای تحکیم دموکراسی رای دادند مردم حاضرشد که نظام مردم سالاری در افغانستان تثبیت شود. تقلب در انتخابات نقش سرطان را دارد. ساختارمعیوب دو کمیسیون زمینه ها و بستر هرنوع تقلب را فراهم ساخته است. تقلب مشروعیت انتخابات را زیر سوال می برد و مشروعیت حکومت بعدی را ضعیف و متزلزل می کند. حکومت بعدی در صورت مردمی و مشروعیت دارد که از درون یک انتخابات شفاف بیرون داده شود. تمام مصیبت و گرفتاری این است که گفته شد آقای امرخیل بخاطر اهدافی که خود می داند شبکه تقلب درست کرده و آن همه افتضاح و رسوایی را به بار می آورد. امروز روزنامه های غربی نوشته بود که گوسفندهای امر خیل چاق و چله  و در گدام کمیسیون انتخابات منتقل شده اند. افتضاح بالاتر از این نمی شود. کار کرد آقای امرخیل غرور و حیثیت ملی ما را زیر سوال برده است.

خبر نگار: تیم اصلاحات چه تدابیری برای حل مشکلات فعلی انتخابات اندیشیده است؟

محمد ناطقی: این حرف درستی است که ما با بن بست انتخاباتی روبرو شده ایم و برای بیرون رفت از بحران باید راه حلی را جستجو کرد. تیم اصلاحات و همگرایی از همان اول چند گزینه را برای حل بحران طرح کرد. اصل گرفتاری همان گونه که اشاره کردیم، مساله تقلب است و این کار متاسفانه به بد ترین صورت ممکن انجام شده است. برای تصفیه و شفافیت این موضوع تیم های مشترک از دو تیم و با نظارت مرجع بی طرف اقداماتی صورت بگیرد. داکترعبدالله همان گونه می دانید نظارت یک مرجع بی طرف را مورد تاکید قرار داد. دو تیم این توافق را داشته باشند که با هم کار نمایند و این کمیته مشترک زیر نظریک مرجع بی طرف باید  شروع به کار نماید. امرخیل چالش عمده دراین راه بود حال وی از مسیر راه برداشته شده است و فرصتی برای گفتگو جمعی باز شده البته امرخیل یگانه شرط بازگشت به پروسه نیست.

 شروط دیگری نیز هست که باید آنها هم عملی شود. گفته می شود آقای امرخیل شبکه تقلب در ساختار کمیسیون درست کرده بود. عناصر بسیار مهمی از تیم اشرف غنی هم دراین ماجرای دخالت دارد خو ب این پرسشها باید جواب داده شود. می دانید که دشمنی با شخص نیست کسی با شخص آقای امر خیل دشمنی ندارد وی کارهای را انجام داده و پرسشهای متوجه شان است که باید جواب داده شود. ایجاد کمیته مشترک، نظارت مرجع بی طرف، پاسخ به پرسشهای در مورد میزان مشارکت مردم، و اینکه چرا آراء بشتر از واجدین شرایط  دربرخی ولایات ریخته شده است، تمامی این مسایل باید براساس قواعد خود صورت بگیرد. میزان نفوس هرولایت و واجدین شرایط و میزان مشارکت مردم در دور قبلی و درانتخابات قبلی و مسایل ازاین دست باید دانسته شود. این ها درواقع تدابیری است که تیم اصلاحات و همگرایی برای بیرون رفت در نظرگرفته است خوشبختانه بزرگترین مانع دراین راه برداشته شده است.

خبرنگار: تیم آقای اشرف غنی بارها گفته است که امرخیل ربطی به ایشان ندارد، این مسئله چقدر واقعیت دارد؟

محمد ناطقی: آقای امر خیل متهم به تقلب شده و اسناد انکار ناپذیری بدست آمده همه این مدارک دال مرکزی است که باند و شبکه آقای امرخیل برای تیمی، تقلب می کرده است آن تیم همان تیم تحول و تداوم است. اینکه آقای امر خیل دراین سن سال همه حیثیت خود را قربانی یک تیم نماید این خود دلیلی است برای اینکه ایشان برای تیم تحول و تداوم کار می کرده و همه حیثیت خود را فدایی آقای اشرف غنی کرده است و همه گوسفندان چاق و چله را در کمپ تیم انتخاباتی اشرف غنی برده است. این طبیعی است که آقای اشرف غنی بگوید که آقای امرخیل بما ربطی ندارد و باید هم چنین بگوید این پرسش که چرا ایشان نمی گوید: که آقای امر خیل برای کا ر می کند، خیلی موجه نیست واقعیت این است که امر خیل برای تیمی تقلب کرده و این هم واقعیت دارد که آقای اشرف غنی باید بگوید که وی ربطی بما ندارد وی نمی تواند بگوید که برجسته ترین مقام در کمیسیون از ما است.

خبرنگار:اگر کمیسیون اشرف غنی را پیروز اعلام کند، موضع آقای عبدالله و تیم اصلاحات چیست؟

محمد ناطقی: این پرسش خوبی است. حرف اساسی این است که باید انتخابات 93 یک پیروز داشته باشد ما دو رییس جمهور نمی توانیم داشته باشیم. شاید مطلب را گرفته باشید که در دور اول داکترعبدالله پانزده درصد نسبت به داکتر احمد زی تفاوت  داشت. در دور دوم این چالش پیش آمد که ناگهان وضعیت 180 درجه تغییر می کند و آمار رای دهندگان از پنج میلیون به هفت  نیم میلیون ارتقا می یابد و در ولایاتی رای بشتراز میزان واجدین شرایط ریخته می شود. حال با تمام این اوضاع و احوال اگر کمیته مشترک از دو تیم تشکیل شود مرجع بی طرفی شیوه کار بررسی آراء را نظارت نماید، قواعد که درانتخابات داریم مد نظر قرار بگیرد میزان نفوس مردم، ولایات و و اجدین شرایط رای، دانسته شود شفافیت انتخابات تضمین شود درآن صورت نتیجه انتخابات هرچه باشد مورد قبول دو تیم باید باشد. داکترعبدالله در هفته گذشته اعلام داشت وضعیت کار کمیسیون درحدی به رسوایی کشیده شده که اگر با این روش کار نماید و نتیجه را به هر صورتی که اعلام نماید ، مورد قبول نیست. این مساله اوج تاکیدات به شفافیت انتخابات را نشان می دهد اعلام نتیجه شفاف را تیم اصلاحات قبول دارد. حال برنده هر تیم و هرنامزد باشد. مهم اصل شفافیت است.

خبرنگار: استعفای امرخیل پس از اینهمه خرابکاری، مثل جنجال روز انتخابات و فایل صوتی نشر شده و ماجرای گوسفندان، چه سودی دارد؟

محمد ناطقی: ماجراهای پیش آمده سودی زیادی دارد. امرخیل مانع بزرگی بر سر راه بود البته وی تنها نیست وی یک شبکه را رهبری می کرد. جانشین آقای امر خیل وظیفه مهمی دارد وی باید با شبکه برخورد نماید. شناسایی شبکه که تقلب را مدیریت کرده باشد بسیار مهم است. برطرفی و استعفای وی باب گفتگو و یکی از عمده ترین شرایط بازگشت تیم اصلاحات به طرف کمیسیون را باز کرده است. تبعات این کار بسیار مهم است کارهای امرخیل درکمیسیون اموری است که طبعا مورد بررسی قرار گرفته و ازسوی مقام جدید در کمیسیون، پی گیری شود. تمام هدف این است که ما به یک انتخابات معقول و شفاف دست پیدا نماییم این هدف خواست محوری و مرکزی مردم افغانستان جامعه جهانی و نامزدان باید باشد. همه باید این تعهد را داشته باشند که برای تحکیم نظام مردم سالاری و نهادینه شدن دموکراسی کار نمایند. به هرصورت رویدادهای که امروز رخ داده به نظر ما مثبت است و باب مذاکرات برای حل مساله و بحران پیدا شده است گرچه راه درازی برای اعتماد سازی در پیش است. گوسفندان که حالا درگدام کمیسیون خوابیده است باید شناسی شود که  مشروع  باشد و اموال دوزدیده شده نباشد و گوسفندان علف نا مناسب نخورده باشند و گوسفندان باید حلال باشند و گوسفندان برای یک تیم چاق نشده باشد واقعا این هم عجب ادبیات برای ما شده است که آقای امرخیل خلق کرده است. امروز روزنامه گاردین نوشته بود که به دستور امرخیل گوسفندان به کوه برده شد و چاق شده و حالا در گدام کمیسیون برگشت داده شده اند.

باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد