نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

بحثی پیرامون دیدگاه پاکستان در مورد تجدید نظرخروج نیروهای آمریکایی از افغانستان.

بحثی پیرامون دیدگاه پاکستان در مورد تجدید نظرخروج نیروهای آمریکایی از افغانستان.

 گفتگو با محمد ناطقی دیپلمات و کارشناس مسایل سیاسی.

مجری برنامه خورشید: امروز پنج مقام برجسته پاکستانی وارد آمریکا شده اند خبرگزاریها گزارش داده اند که آنها از مقامات آمریکا خواسته اند که در مورد خروج سربازان شان از افغانستان تجدید نظر نمایند. دلایلی این مساله درچیست؟ درحالیکه گفته می شد سیاست مداران و نظامیان طرف دار خروج کامل آمریکا ازافغانستان باید باشند.

محمد ناطقی: پرسش مهمی است درخبرها این مساله آمده است که مقامات پاکستانی از آمریکا خواسته اند که درمورد خروج شان ازافغانستان تجدید نظر نمایند. این مساله البته می تواند دلایلی ازتفاوت دیدگاه در نظام سیاسی پاکستان باشد. به این معنا که دراین کشور دو سیاست ملکی و نظامی همیشه متفاوت بوده است. نظامیان که تحت تاثیر وسلطه سازمان استخبارات پاکستان می باشند سیاست متفاوتی از سیاست مداران و حکومت ملکی را دنبال کرده اند. آنچه در واشنگتن طرح شده ازسوی سیاست مداران ملکی پاکستان بوده است. آنها برداشت شان این است که خروج کامل سربازان آمریکایی نه تنها کمکی به امنیت و حوزه امنیتی می کنند بلکه اوضاع را بدتر از آن چیزی خواهد کرد که حالا پاکستان با آن درگیرمی باشد. دراین جا دیدگاه سیاست مداران شباهت زیادی با دیدگاه عام منطقه ای دارد. در منطقه کشورهای زیادی هستند که خروج کامل نیروهای آمریکایی را به زیان حوزه امنیتی خود تعبیرکرده اند. این مساله را روسیه، چین حتا ایران و کشورهای پیرامونی افغانستان در آسیای میانه بارها طرح کرده اند این خواست تنها یک دلیل دارد وآن نگرانیهای شدید امنیتی است که حوزه های امنیتی شان را تهدید می کند. دراین مساله سیاست مداران پاکستان دیدگاه مشترک با کشورهای منطقه ای دارد و براین اساس می توان درخواست شان از آمریکا را درک کرد.

پاکستان در همین لحظه به شدت با گروهای افراطی درخاک پاکستان درگیراست و ازسوی هم این بی اعتمادی را بارها اعلام داشته که این گروهای درحال جنگ از سوی افغانستان حمایت می شوند. مقامات پاکستان هرگزافغانستان را در جنگهای شان با تروریستها بی طرف نمی دانند آنها بارها به گروهای افراطی طالبان پاکستان اشاره کرده اند که گویا درخاک افغانستان، مخفی گاه و پایگاه دارند. آنها این گونه تحلیل دارند که باخروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان،ممکن است گروهای بسیاری از خاک افغانستان حال با حمایت حکومت افغانستان و حتا بدون حمایت دولت کابل، جنگ های خونینی را در پاکستان راه اندازی نمایند. سیاست مداران پاکستان به این باوراند که با حضورنیروهای آمریکایی این تهدیدها حد اکثر به حد اقل، می رسد. با این تصویرمی توان نوع خواست مقامات پاکستان از آمریکا را درک کرد.

مجری: پرسش دیگری که مطرح می شوداین است که حکومت پاکستان همواره متهم است که گروهای تروریستی را درخاک خود جای داده و برای شان تسهیلات را فراهم کرده است و تروریستهای زیادی درخاک پاکستان فعالیت دارند وازسوی هم این پرسش طرح می شود که پاکستان به خاطر مسایل امنیتی و تهدیدات از آمریکا خواسته است که درمورد خروج شان تجدید نظر نمایند. این چه منطقی است که کشوری هم حامی تروریست باشد و هم دشمن تروریستها؟

محمد ناطقی : آری این درست است که پاکستان عامل وفاعل پرورش تروریستها بوده و هست. طالبان در پاکستان قوی ترین پایگاه ها را ایجادکرده است گروه حقانی متهم است که زیرنظر پاکستان تمامی عملیات نظامی شان را درافغانستان راه اندازی کرده و می کند در انهدام کامل بازارارگون ولایت پکتیکا گروه حقانی و استخبارات پاکستان متهم شده است مقامات افغانستان ازکوچک و بزرگ شان به این باور هستند که همه رویدادهای تروریستی زیرنظر استخبارات پاکستان صورت می گیرد برخی مقامات امنیتی افغانستان گفته اند که حملات به میدان هوایی افغانستان درواقع واکنشی است از حمله به میدان هوایی کراچی این مساله به وضوح روی یک نکته تاکید دارد که اقدامات تروریستی درافغانستان واکنشی است از عملیات تروریستی در پاکستان البته فکر می کنم مقامات افغانستان دربیان مطالب شان کمی ناشی گری می کنند به یک نحوی همان ادعای پاکستان را تایید می کنند. یعنی اگر شما این گونه تصویر نمایید که حمله به میدان هوایی کابل واکنشی دربرابر حمله به میدان هوایی کراچی باشد خوب این مساله این ذهنیت را تداعی می کند که شما درآن عملیات دست داشته اید و حالا استخبارات پاکستان انتقام گرفته و می گیرد.

ازاین مساله که بگذریم به اصل پرسش شمامی پردازم این حرف در ظاهر شبه انگیز و درمواردی غیرقابل درک است که شما کشوری را هم متهم به حمایت ازتروریست نمایید درحالیکه شاهد هستید که همان کشورخود قربانی تروریست است. پاکستان درحال حاضر مثل افغانستان قربانی حملات بیرحمانه تروریستها می باشد دراین شکی و جود ندارد. پاسخ به این مساله با دقت به این مساله واضح می شود و آن این که کشورهای اسلامی متاسفانه چنان در منجلاب از فساد غرق شده اند که ازتروریست به عنوان ابزار علیه دیگری استفاده می کنند آنها تروریست پرور هستند و شکی نیست که عامل پیدایش و گسترش تروریست همیشه بوده و خواهد بود کشورهای اسلامی کشورهای بیرحم و بی ملاحظه نسبت به یک دیگراست و تروریست را برای ضربه زدن به دیگران سازمان دهی می کنند امکانات و تسهیلات دراختیارشان می گذارد. پاکستان به صورت دوام داراین کاررا کرده است و می کند تروریستهای افغانستان درخاک این کشور پناه گاه های امنی دارند استخبارات این کشورازآنها حمایت می کند. اینها واقعیتهای انکار ناپذیراست. ولی همین  تروریستها دریک فرصت دیگر علیه خالق خود، قد علم می کنند و آن کشور نمی تواند آنها را کنترل نماید. رییس جمهورکرزی یک وقت حرفی درستی را گفته بود که شما ماری که برای همسایه تربیت کرده اید یک روزی همین مار خود شما را نیش خواهد زد این ضرب المثل درستی است. پاکستان تروریست را برای افغانستان برای هند و شاید برای کشورهای آسیای میانه تربیت کرد و در زمان اشغال برای نیروهای شوروی همه، تروریست پرورشدند و تروریستها را برای همسایه سازماندهی کرد ولی همین تروریست این امکان را بدست آورد که  حالا علیه خود کشورمادر نمک ناشناسی نماید و بزرگترین گرفتاری را برای شان ایجاد نماید. اجازه دهید مثال " داعش " را طرح نماییم این گروه درسالهای 2006 و بعد از آن ازسوی استخبارات عربستان سعودی و قطر و خیلی ازکشورهای منطقه برای کشورعراق و سوریه و ایران و شاید جاهای دیگری که ما نمی دانیم، مورد حمایت قرارگرفت گروه داعش با ثروت کشورهای عربی برای رقبای شان درست شد  و به خوبی به آنها کمک شد ولی حالا همین گروه " داعش " در شهر عرعر" عربستان حمله کرده و رهبراین گروه گفته است که ما عربستان را می گیریم و اولین کارما تخریب خانه خدا است. پرستش دراین خانه تبدیل به سنگ پرستی و بت پرستی شده است و باید تخریب شود.از همان ضرب المثل رییس جمهورکرزی استفاده می کنیم " داعش" ماری بود که برای بیرون ازمرزهای خود تربیت کرده بود ولی حالا این مارتبدیل به اژدها شده حال می خواهد خود مادررا ببلعد.

هیچ شکی نیست که همین کار را روز خواهد کرد. در پاکستان همان گروهای تروریستی که زمانی استخبارات پاکستان آن هارا به وجود آورد حالا می بینیم که چگونه بیرحمانه ارتش پاکستان نیروهای امنیتی و مردم پاکستان را مورد حملات انتحاری و بمبهای ویران گر قرار می دهد درحال حاضر جنگ بیرحمانه ای بین ارتش پاکستان و گروهای تروریستی جریان دارد. مارهای تربیت شده حال خود صاحب خود را نیش می زنند. نمی دانم این مساله ادعا و ذهنیت است و یا اینکه واقعیت است. گفته شده که ارتش پاکستان تنها گروهای را می کشد که برضد امنیت پاکستان فعالیت دارند ولی با گروهای که علیه افغانستان می جنگند به آنها کاری ندارد این مساله اگر واقعیت داشته باشد این موضوع را ثابت می کند که استخبارات پاکستان کماکان همان سیاست گذشته شان را دنبال می کند.

مجری: برمی گردیم به همان پرسش اول که چرا و به چه دلیل مقامات پاکستانی خواهان تجدید نظرشده اند؟ ازسوی هم شکی نیست که استخبارات پاکستان طرفدار خروج سریع نیروهای آمریکایی از افغانستان می باشد. مطالبات خروج و عدم خروج  دریک سرزمین و یک سیاست را چه گونه بررسی می کنید؟

محمد ناطقی: اجازه دهید که این مساله را به این صورت توضیح دهم که اصولا با خروج کامل نیروهای آمریکایی، مردم افغانستان کشورهای منطقه، جامعه جهانی و حتا درخود آمریکا، اختلاف نظر وجود دارد. این مجموعه که اشاره کردم هرگز طرف دار خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان نیست این مساله را روسیه، چین هند و تمامی کشورهای آسیای میانه بارها اعلام کرده اند. بنابربراین حضور سربازان خارجی درافغانستان تبدیل به یک خواست ملی منطقه ای و بین المللی می باشد. حالا واضح شده است که بخشی از سیاست درپاکستان همین مطالبه را در آمریکا دارد پنج مقام پاکستانی درحال حاضر روی همین نکته تاکید دارند که آمریکا در مورد خروج سربازان شان تجدید نظر نمایند. اما دراین میان دوحلقه قدرت دردو کشورپاکستان و افغانستان برخلاف خواست عام موضع گرفته اند. گروهی کوچکی در ارگ ریاست جمهوری درکابل خواهان خروج کامل وسریع نیروهای خارجی از افغانستان شده اند گرچه کسی به صراحت ازسوی ارگ موضع گیری صورت نگرفته است اما آثارو علایم این گونه حکایت دارد که درارگ کسانی هستند که مخالف حضور نیروهای آمریکایی درافغانستان می باشند. این حلقه درحدی تاثیرگذاردانسته شده است که مانع رییس جمهورکرزی ازامضای پیمان امنیتی شده است. رد امضای موافقت نامه، معنایش همین است که نیروهای آمریکایی باید ازافغانستان هرچه سریع تربیرون شوند. رییس جمهورکرزی در دو مورد به شدت مورد نقد قرارگرفته است یکی همین رد موافقت نامه امنیتی و دیگری آزادی طالبانی که متهم به عملیات تروریستی شده اند.

حلقه ای دیگری که طرف دار خروج کامل نیروهای آمریکایی شناخته شده است، استخبارات پاکستان می باشد. این واقعیت دارد که در پاکستان هسته های امنیتی این کشور طرف دار خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان هستند. دراین جا متاسفانه ما با دوخواست غیرملی رو بروهستیم این خواست ازدو مرکزقدرت یکی کابل و دیگری اسلام آباد است. این مراکزاقتدار کوچک اما بسیار توانا می باشند. استخبارات پاکستان و ارگ افغانستان درواقع دو حلقه توانا در مخالفت با نیروهای بین المللی قرارگرفته است. باز هم تاکید می کنم رییس جمهورکرزی به دلیل اینکه با موافقت نامه امنیتی مخالفت کرده است می دانید رد آن به معنی خروج بدون قید و شرط می باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد