نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

بحثی عام در مورد تروریزم گفتگو با محمد ناطقی دیپلمات و کار شناس مسایل سیاسی

بحثی عام در مورد تروریزم گفتگو با محمد ناطقی دیپلمات و کار شناس مسایل سیاسی

مجری تلویزیون طلوع: اصولا در مورد موج بزرگ و گسترده ای تروریزم چه فکر می کنید؟. درحال حاضر بخشهای بزرگی از خاک عراق و بخشهای از سوریه زیر سلطه تروریستهای داعش قرارگرفته است و گفته می شود که این پدیده در مرزهای مشترک افغانستان و پاکستان نیزدیده شده یعنی اینکه بیعت با گروه داعش و خلیفه خود خوانده شان ابوبکر البغدادی صورت گرفته است.

محمد ناطقی: این نکته واضح است که تروریزم یک پدیده ای فرا مرزی و فرا سرحدی است. تروریستها، بدون سرحد و مرزهستند. این گروه های فرا مرزی و فرا وطنی درتمامی کشورهای اسلامی حضوردارند. درحال حاضرگروهای تروریستی تبدیل به گروه های بی وطن غیرمسوول و جنایت کارشده اند. شکی نیست که این پدیده، مرزهای کشورمارا نیزدرنوردیده است. ما درخبرها داشتیم که در نواحی از مرزهای مشترک پاکستان و افغانستان آنها پرچمهای سیاه داعش را برافراشته و با خلیفه این گروه بیعت کرده اند. می دانیم که فردی مجهول الهویه بنام عبدالله ابراهیم متولد سامراعراق با نام مستعار ابوبکر البغدادی، خود را خلیفه مسلمین اعلام کرده است. این گروه پس از تصرف شهرهای مهم شمال عراق مثل موصل و تکریت و تسلط برولایتهای شمال غرب عراق، در سرزمینهای از عراق و شام خلافت اسلامی اعلام کرده است. اجازه دهید که در مورد دلایل گسترش و توسعه قلم این گروه توضیحاتی را داشته باشیم. البته این مساله تا حدی افغانستان و همه جاها ازمناطق بحرانی را تحت تاثیر قرارداده است. گرچه بحث امروز شما تماما اختصاص یافته به گروه داعش می باشد ولی تاحدی این مساله سایرنقاط از مناطق بحران زده را تحت فشارقرارداده است . همان گونه که اشاره کردم این گروه بی وطن و بی مرز است و مثل سلولهای سرطان نقاط آسیب پذیرجهان اسلام و سرزمینهای اسلامی را فرا گرفته است.

دلایل توسعه تروریستهای عراق و شام برمی گردد به چند اشتباه عمده درعراق. اولین اشتباه حکومت عراق بخصوص پارلمان عراق این بود که آنها درسال 2011 با نه ماه بحث و گفتگو درنهایت درمورد نیروهای آمریکایی دو فیصله خطرناک و غیرواقعی را به تصویب رساند اولین فیصله پارلمان عراق این بود که سربازان آمریکایی تماما خاک عراق را ترک نمایند استدلال پارلمان عراق این بود که ما نیروی کافی برای دفاع از وطن و سرزمینهای خود را داریم و هیچ احتیاجی به نیروهای خارجی در عراق را نداریم. استدلالی که رییس جمهور کرزی هم در مورد رد موافقت نامه امنیتی را دارد رییس جمهور ما هم بیش از حد تاکید به غرورافغانی و توانایی و ظرفیتهای افغانی دارد درحالیکه می دانیم آهی دربساط نداریم. عراق حد اقل درمورد خروج کامل نیروهای آمریکایی، یک حرف را داشت که درست بود و آن پول و عواید نفتی عراق است اما افغانستان و ادعاهای رییس جمهورکرزی عاری از هرگونه واقعیت باید باشد. ارتش و نیروهای امنیتی ما تماما به آمریکا وغرب وابسته هستند ولی رییس جمهورما استدلالش همان غرور وهمی و ظرفیتهای خیالاتی است. حکومت و پارلمان عراق درسال 2011 دچار همین توهم گردید و فیصله کرد که نیروهای آمریکایی باید عراق را ترک نمایند و ماهیچ احتیاجی به آن نداریم. فیصله دوم پارلمان عراق که بی نهایت خطرناک بود و آن رد کامل مصونیت قضایی سربازان آمریکایی بود. درحالیکه عراقیها می دانستند که رد مصونیت قضایی یعنی جواب قاطع خروج به آمریکاییها.

هردو فیصله را حکومت و دولت عراق داشت و نتیجه این شد که تمامی نیروهای آمریکا ازعراق بیرون و این کشور را به حال خودش رها نماید البته کشورهای همسایه هم دولت مغرورعراق را در توهمات شان کمک کرد و این شد که دولت عراق با اشتباه انکارناپذیر، خودرا گرفتاروضعیت جاری ساخت. نکته دومی که سبب گردید که گروهای تروریستی به سرعت توسعه داشته باشد، اختلافات دولت مرکزی عراق بود سه کتله اساسی کردها اهالی تشیع و گروهای اهل سنت عراق به شدت با هم اختلاف پیدا کردند و هرگزنشد که یک دولت فراگیرملی را ایجاد نمایند. این اختلافات درحد اوج گرفت که حتا معاون ریاست جمهوری کسی بنام طارق الهاشمی علیه دولت نوری المالکی اقدام به توطیه نماید و دولت عراق در یک محکمه غیابی حکم اعدام وی را صادرکرد. این اختلافات سبب گردید که جوامع از اهل سنت با گروهای ضددولت همکاری نمایند. داعش در تمامی ولایات سنی نشین صرف به دلیل همان اختلافات نخبه گان سیاسی اهل سنت، مورد حمایت قرارگرفت. شکی نیست که بخش عمده اتهامات دولت نوری المالکی به معاون رییس جمهور آقای طارق الهاشمی درست است زیرا وی به هوادارانش گفته بود که گروهای ضد دولت مالکی را حمایت نماید. کرد ها هم نسبت به توسعه داعش در خاک عراق صرف به حفظ قلمروهای خود و دفاع از جغرفیایی سیاسی کردستان بسنده کردند.

عامل و مولفه سوم در توسعه و پیشرویهای داعش در عراق، جذب چندین گروه علیرغم اختلافات ایدلوژیک باداعش بوده است بعنوان مثال گروه نقشبندی، شورای قبایل ، شورای نظامی عراق، بعثیها و بقایای رژیم صدام حسین به رهبری عزت ابراهیم الدوری و خانم رغد صدام دختر صدام حسین و همین گونه گروهای سلفی و و هابی که بدنه اصلی اید لوژیک و ساختاراین گروه را تشکیل می دهد، اینها به دلیل دشمنی با حکومت عراق و خلاء ناشی از ترک نیروهای آمریکایی و ضعف ناتوانی ارتش تازه متولد شده عراق و چندین عوامل دیگر منطقه ای و بومی، می تواند از دلایل برجسته پیشرویهای داعش در عراق باشد البته این گروه درشام و سوریه داستان دیگری دارد که شاید فرصت برای توضیح آن را نداشته باشیم.

مجری: چه تفاوتهای بین داعش و القاعده و طالبان و جود دارد. شنیده شده است که داعش با گروه القاعده اختلافات دارد و درمواردی به شدت با هم درگیرشده است بعنوان نمونه داعش با جبهه النصره درسوریه درگیریهای خونین در این آواخرداشته است دلایلی این اختلافات آنهم درگیریهای خونبارچه بوده است؟

 محمد ناطقی : پرسش مهمی را طرح کرده اید درسالهای 2011 و بعد ازآن نامه های بین ایمن الظواهری رهبر القاعده و گروه داعش رد بدل گردید. ظواهری از رهبرگروه داعش خواسته بود که درامورشام و سوریه مداخله نداشته باشد وی در نامه خود نوشته بود که عراق را داعش اداره نماید و لی سوریه را گروه النصره. ابوبکر البغدادی با این فرمان رهبرالقاعده به شدت مخالفت کرد وی دریک نامه به ایمن الظواهری می نویسد که گروه ما وظیفه خود می داند که دولت اسلامی شام وعراق را درشام وعراق مستقرنماید و دیگراینکه گروه النصره باید از نیروهای داعش تبیعت نماید. اقدامات خود سرانه النصره برای ما قابل قبول نیست اگر آنها ازما تبعیت نداشته باشند سزای شان شمشیرداعش است. داعش از آن لحظه به بعد به شدت با گروه داعش در سوریه درگیر و هردو گروه وارد جنگهای خونینی می شوند و داعش درمواردی ازسوی النصره خلع سلاح ولی درحال حاضربرتری با گروه داعش است دلیل آن داشتن امکانات حیرت انگیزداعش با تصرف شهرهای موصل و تکریت و دیگر ولایتهای غربی عراق است. همه تحلیلگران گفته اند که گروهای خورد و ریز و حتا بخشهای ازگروه النصره به تدریج به گروه داعش ملحق می شوند.

درحال حاضر داعش گروه خطرناک و نیرومندی درعراق و شام است. این گروه حالا در مرزهای افغانستان و پاکستان هم جای بازکرده و گروهی ازطالبان با وی بیعت کرده و پرچم داعش را در قرارگاه های خود برداشته است. این گروه بی نهایت بیرحم و فرقه گرا است آنها شیعیان را کافر و خون آنها را حلال اعلام کرده اند. وقتیکه از این گروه پرسیده شده است که چرا به حمایت فلسطین و مسلمانان مظلوم آن دیار نمی شتابد آنها گفته اند که مساله اسراییل یک مساله متاخر است ما وظیفه داریم که در مرحله اول جهان اسلام را ازلوث وجود زنادیق پاک نماییم و کشورهای که منحرف هستند و آنها را باید ازبین ببریم آن وقت در جنگ اسراییل می رویم. این موضع گیریها سبب گردیده که این اخبار در جهان عرب به شدت شایع شده که گروه داعش ساخته و پرداخته استخبارات اسراییل ، انگلیس است و دراین مساله سازمان سیا نیز نقش دارد این مساله را مامور متواری استخبارات آمریکا آقای اسنودن نیز نوشته است. برخی گفته اند اقدامات ازنوع کشتار مردم بی گناه غور درفیروزکوه مرتبط است به گروه داعش یعنی عوامل جنایت در حق مسافران بی گناه در شب 27 رمضان برمی گردد به اندیشه داعش، زیرا گفته شده که درساعت 12 شب گروهای تروریستی مسافرین را از موتر پیاده و از آنها پرسشهای می کنند و این گروه با تفکیک هویت های مسافران اقدام به کشتارمسافران شیعه وهزاره کرده اند و این نوع جنایت تا به حال درافغانستان سابقه ندارد. این کشتار ازنوع کشتار جهنگوی و داعش است. البته کارشناسان دیگر این حرف را تایید نمی کنند ازجمله آقای احمد سعیدی که خود از ولایت غور می باشد این حرف را قبول ندارد وی می گوید دراین جنایت هولناک سه نفراز اهل سنت نیز به شهادت رسیده اند یازده نفراز اهل تشیع و سه نفراز اهل سنت بوده اند.

به هرصورت قتل عام مردم که درمیان شان کودکان زنان و مردان و ازجمله یک نوع عروس بنام زینب بوده است، گویای اندیشه تبهکارانه ازنوع داعش می باشد. اگرداعش درعراق وشام موفق شود، شک نداشته باشیم که طرف داران زیادی در دو سوی مرزافغانستان و پاکستان پیدا خواهد کرد. وقتیکه از آمریکا و اروپا جوانان، سربازان داعش می شوند البته که ازحوزه های تاریک و سرزمین های که درقلمرو گروهای جاهل قراردارد چرا آنها سربازگیری نداشته باشند. اختلافات دو کشورهمسایه افغانستان و پاکستان نیز شرایط را برای پیشرویهای گروهای افراطی از نوع داعش را فراهم می کند. البته داعش در کوتاه مدت می تواند درد سرهای زیاد و مصیبتهای زیادی خلق نماید ولی در بلند مدت این گروه به سرنوشت القاعده و رهبری آن مواجه خواهد شد این نوع گروها می توانند آدم بکشند و جنایت نمایند اما نمی توانند به مردم حکومت نمایند. شما ببینید چه رفتارهای ضد انسانی را آغاز کرده است. گفته شده  درموصل زنان و دختران را ختنه می کنند. مسیحیان ساکن درموصل را دربدر و آواره کرده و همین گونه درحق شیعیان ستم های بی شماری روا داشته است زیارتگاه های مورد حرمت پیروان همه ادیان را در موصل به کلی نابود و منفجرکرده است با این وضع نمی شود به مردم حکومت کرد دنیای بیرحم هرچند بی وجدان و مسخ شده باشد ولی نمی تواند و جود چنین جانورانی را به رسمیت بشناسد. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد