نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

دلایل منازعات خونین اسراییل و فلسطین

دلایل منازعات خونین اسراییل و فلسطین


گفتگو آریانا نیوز با محمد ناطقی دیپلمات و کارشناس امورسیاسی

مجری تلویزیون: همان گونه که درجریان هستید کشتارفلسطنیان در غزه به اوج ازبیرحمی و جنایت رسیده است لطفا به پیشینه تاریخی و دلایل استمرار این بیرحمی اشاراتی نمایید و دیگر اینکه آیا بحران و منازعه راه حلی دارد؟

محمد ناطقی: واقعا رویدادهای خونین وتکان دهنده درغزه دیگر خارج از توصیف و قدرت زبان شده است. جنایات به این گسترده گی دیگرقابل شرح و توصیف نیست برخی جنایتها به حدی دردناک است که زبان و ادبیات ندارد. غزه وکشتاربیگناهان فلسطین شامل همین مقوله و مولفه است. شما درمورد دلایل این منازعه خونین و بی پایان پرسیده اید اگر اجازه دهید به سه عنصراصلی منازعه فلسطین و اسراییل اشاره می کنم و باید گفته باشم هریک از مولفه ها، تبدیل به عنصرلاینحل مناقشات خونین شده است:

الف – عنصراول منازعه، سرزمین و اراضی

درسالهای 1947 و 1948 درست پس از جنگ جهانی دوم، اسراییلیها با حمایت غرب و اختلافات درجهان عرب، موفق شد که بزرگترین موج آواره گی را درمیان فلسطنیها بوجودآورد. اسراییل دراین سالها با تدابیری بیرحمانه ای که دردست گرفت صدها هزار فلسطینی را ازسرزمینهای شان بیرون راند. البته می دانیم اولین اقدامات اشغالگران درهرجای این است که اشغالگرسعی می کند سرزمین و جغرافیای مظلوم را تسخیرنماید وقتی که شما ساکنین اصلی را از سرزمین و خانه های شان آواره کردید دیگر خیلی مشکل است که آواره دربدر که دربحران بی هویتی و سرزمینی و درکشورهای بیگانه بسرمی برند، قدرت تفکر و سازماندهی را داشته باشد. ابو ایاد مرد شماره دو فلسطین درکتاب خود بنام " فلسطینی آواره" به درستی سیمای مقاومت فلسطین را ترسیم می کند وی دراین کتاب خود نوشته است که من در فرودگاه های کشورهای عربی که آواره بودم، برای پرواز بجای با سگ دریک اطاق مرا جای داده است وی می گوید هرانقلابی که از فلسطین برخواست در پایتخت یکی ازکشورهای عربی دفن گردید. این بیان ابوایاد اوج مظلومیت و واقعیت زندگی یک آواره را نشان می دهد آواره ، درواقع آواره است و هیچ کاری برای گرفتن سرزمین خود نمی تواند زیرا آواره در سرزمینهای دیگر تابع قوانین همان کشورها می باشد و ازخود صلاحیت ندارد آواره مسلوب الاختیار حتا بالاترین چهره مقاومت شان را با سگ در اطاق می خواباند.

 اسراییل سرزمینهای فلسطین را به تصرف خود درآورد و از آ ن زمان تا حالا به هیچ وجه اجازه نداده است که فلسطینی آواره برگردد. اسراییل به صورت بیرحمانه روی سرزمین فلسطین شهرکها ساخته است و با کمال راحت و مصونیت، روی اراضی فلسطین زندگی آرامی دارد. اسراییل سوگند خورده است که این سرزمینها که همان اراضی موعود است را به فلسطین برنمی گرداند و شهرک درست می کند و ارتش نیرومندی که دراختیاردارد از یهود و اسراییلی حمایت و امنیت شان  به صورت کامل گرفته می شود. اراضی و سرزمین فلسطین یکی از عمده ترین صورت منازعه را تشکیل می دهد هیچ کسی فکر نمی کند که اسراییل سرزمینهای اشغال شده را روزی به فلسطین برمی گرداند. آقای اوباما بخوبی می داند که عنصراصلی جنگ و منازعه خونین مساله اراضی است وی در دوراول از ریاست جمهوری خود راه حل مناقشه اسراییل و فلسطین را بازگشت به تاریخ 1967 داد به این معنا که اسراییل سرزمینهای که دراین سالها و بعد ازآن اشغال کرده است را به فلسطین برگرداند درحالیکه همان گونه که اشاره کردم سرزمینهای فلسطین درسالهای 1947  و 1948 اشغال گردید این درست که درسال 1967 هم سرزمینهای زیادی از فلسطین به تصرف اسراییلیها درآمد. ولی دیدیم که موضع آقای اوباما رییس جمهورآمریکا با واکنش بسیارسختی روبروگردید که دیگر وی هرگز برای حل منازعه اسراییل و فلسطین حرف خود را تکرار نکرد یعنی اینکه استرداد سرزمینها درسالهای 67  و بعد از آن هم قابل بحث و برگشت نیست. اسراییل اشغالگراست و هرگز نیت برگرداندن سرزمینهای فلسطین را ندارد این از طبیعت اشغالگران درهرسرزمینی و درهرجای از دنیا هست.

ب – عنصر دوم منازعه، بازگشت آوره گان

همان گونه که اشاره کردم درحال حاضرمیلیونها آواره فلسطینی در سرزمینهای عربی، جابجا شده اند و در کمپهای بزرگ میلیونی زندگی می کنند آواره گان فلسطین در لبنان ، سوریه اردن و سایرکشورهای عربی آواره هستند و در اردوگاه ها زندگی رقت باری دارند. آواره فلسطین دراین کشورها بسیار آسیب پذیراست درجنگ های خونین سوریه، لبنان و در دهه هفتاد دراردن دیدیم که فلسطینان آواره قربانیان اصلی منازعات دراین سرزمین ها گردید و حتا برای کشتارشان جنرال ضیاء الحق برای شان سپتامبرسیاه درست کرد. بحث اصلی این است که آواره گان فلسطین هیچ حرمت و کرامت انسانی درسرزمینهای عربی و غیرعربی ندارند و از حقوق و امتیازات انسانی برخوردار نیستند این مردم باید به سرزمینهای اصلی شان برگردند. اسراییل هرگز به این مجموعه های میلیونی اجازه بازگشت را نمی دهند. آنها به کجا برگردند جای برای زندگی ندارند. سرزمینهای شان اشغال شده است . غزه که درآتش می سوزد، می دانید در جهان یکی از پرجمعیت ترین منطقه ای مسکونی است در هیچ جای این همه جمعیت دریک جغرافیای کوچک جمع نشده است اما درغزه میلیونها انسان دریک جغرافیای تنک و محاصره شده گرد هم آمده و حال به این روز افتاده اند. اسراییل نمی گذارد و هرگز اجازه بازگشت آوارگان فلسطین را نمی دهد و سرزمینهای شان را اشغال کرده و هرگز اراضی اشغال شده را به آنها برنمی گرداند. بازگشت آواره گان دومین چالش و عامل منازعه اسراییل و فلسطین می باشد.

ج – عنصرسوم تشکیل دولت برای فلسطین

اسراییل با حمایت جهان غرب و آمریکا هرگز اجازه نمی دهد که مردم فلسطین دولت مستقل درکناراسراییل را داشته باشد. اسراییل دولت است و عضو رسمی سازمان ملل می باشد اما فلسطین تا هنوز اجازه نیافته است که دولت مستقل و عضو رسمی سازمان ملل متحد باشد. اسراییل اجازه نمی هد چنین کاری صورت بگیرد. وقتی که درلیبیا سفیر بودم آقای معمرقذافی کتابی را بنام کتاب سفید می گفت نوشته است و در آن کتاب راه حل منازعه اسراییل و فلسطین را پیدا کرده بود و ازجمله اینکه گفته می شد ایشان نام دو ملت و دو سزمین را " اسراطین" گذاشته است "اسرا" آن از اسراییل و "طین" آن اشاره به فلسطین داشت.به هرصورت اسراییل و متحدانش اجازه نمی دهد که فلسطین دولت مستقل و به رسمیت شناخته شده سازمان ملل باشد. سازمان ملل شامل 194 دولت است که آخرین آن سودان جنوبی است که همین سه سال پیش عضو رسمی سازمان ملل متحد را بدست آورد. دولت برای فلسطین برای فلسطین سومین عنصرمنازعه بین اسراییل و فلسطین است که این مساله تاحالا درحد دولت خود مختارازنوع انچه که کردهای عراق دارد، طرح شده است. به همین خاطراست که به رییس جمهورکرزی اعتراض شده است که به چه دلیل اجازه می دهد که فلسطین در کابل سفارت خانه داشته باشد. فلسطین درکشورها سفارت خانه نه ، بلکه دفتر نمایندگی و سیاسی دارد. اگربرخی سفارت می گوید یک نوع تعارف بیش نیست دلیل آن هم این است که فلسطین دولت رسمی عضو سازمان ملل نیست.

مجری: تشکر شما به عوامل اصلی و تاریخی مساله منازعه پرداخته اید این درست که اصلی ترین دلایل جنگ :غصب سرزمین، بازگشت آواره گان و دولت مستقل باشد. حال  با این وضع و این کشتاربیرحمانه دنیا بخصوص جهان اسلام وعرب چه می تواند بکنند؟

محمد ناطقی: فلسطین قربانی دو صهیونیزم:

امروز وقتیکه طرف برنامه شما می آمدم این جمله را در شبکه های معتبرعربی دیدم و خواندم. این احساس درحال حاضر با توجه به کشتارهولناکی فلسطینان درغزه پیش آمده است که مردم عرب معتقد هستند که مردم مظلوم فلسطین قربانی دو صهیونیزم است صهیونیزم عربی و صهیونیزم اسراییلی. این برداشت اوج نفرت مردم از کشورهای عربی می باشند آنها اعتقاد دارند که اسراییل مردم را در غزه می کشند و این کشتارتازه و ماتم نو فلسطینان نیست و صهیونیزم سرزمینهای این مردم را گرفته است و میلیونها انسان فلسطینی را دربدر ساخته و سرزمینهای شان را تصرف و برای خود شهرک درست کرده و می کنند و به صورت بیرحمانه دو هفته است که غزه را بمباران می کند. این کاری است که صهیونیزم اسراییل انجام می دهد اما دراین میان اعراب و کشورهای اسلامی با این همه امکانات که دارند تماشاگرجنایت های ترسناک اسراییل هستند رفتار کشورهای عربی و اسلامی کم تراز صهیونیزم نیست آنها کوچک ترین اقدامی را نکرده اند و نمی کنند و حتا نشستی هم نداشته اند.

 کاربرادران اسلامی همان کارصهیونیزم است. مردم فلسطین قربانی دو صهیونیزم می باشند. صهیونیزم اسراییلی و صهیونیزم عربی. دومی به مراتب درد ناک تر از اولی است. این تعبیر توده ها عرب درست می باشد. کشورهای عربی نه تنها درفکر مردم مظلوم نیست بلکه درفکرخلق گروهای ازنوع داعش و القاعده هستند که جنگ نیابتی اختلافات شان را پیش ببرند جنایت داعش همان جنایت مشابه اسراییل است به همین دلیل برخی گفته اند که داعش را اسراییل با مشوره کشورهای عربی برای انتقام گیری از کشورهای رقیب و مسلمان ایجاد کرده اند. درکناراین بی تفا وتی صهیونیزم عربی در برابرکشتار بیرحمانه صهیونیزم اسراییلی، اختلافات درمیان خود فلسطینان نیز مزید برعلت و فاجعه شده است رهبران سیاسی فلسطین وحدت نظرندارند موشکهای گروهای جهادی فلسطین هم تلفات کمی به اسراییل وارد ساخته ولی موجب واکنشهای بسیار بیرحمانه ارتش خونخوار اسراییل شده است. موشکها گروهای فلسطین در کشتار و زیان رساندن به اسراییل اصلا و ابدا قابل مقایسه با بمباران و حملات زمینی و دریایی اسراییل نیست به همین دلیل برخی گفته اند که باید گروهای مقاومت در مبارزه شان تجدید نظرنمایند. کشورهای عربی حد اقل به ماشینها و کامپنیهای عظیم نفتی غرب و آمریکا اخطار بدهند و برای یک هفته از صدور نفت شان جلوگیری کنند. آنها ازگرسنگی نمی میرند و لی تاثیرات زیادی به اقتصاد متحدان اسراییل می گذارد. این گونه حرفها درحدی تقلیل و تنزیل یافته است که گویندگان آن را آدمهای خیالاتی می دانند واقعا درحال حاضرچنین اقداماتی ازسوی کشورهای عربی، خواب است و خیال و به این ترتیب باید شاهد جنایت ضد بشری صهیونیزم اسراییل و نظاره گر بی تفاوتی صهیونیزم عربی درقبال برادران فلسطینی خود باشیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد