نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

دلایلی بازگشت تیم اصلاحا به روند ابطال و تفتیش گفتگو دو تلویزیون مترا و آروزو با محمد ناطقی دیپلمات و کار شناس مسایل

دلایلی بازگشت تیم اصلاحا به روند ابطال و تفتیش

گفتگو دو تلویزیون مترا و آروزو با محمد ناطقی دیپلمات و کار شناس مسایل سیاسی

مجری آروزو: تیم اصلات در روند تفتیش حاضرنشد و چند ملاحظه و معیار برای ابطال آراء را پیشنهاد کرده است اما حالا گفته می شود که ملاحظات تیم اصلاحات مورد قبول قرارگرفته است. این مطلب تا چه اندازه صحت دارد و فردا تیم اصلاحات به پروسه تفتیش و ابطال برمی گردد و یا بازهم دلایلی برای بایکوت وجود دارد؟

محمد ناطقی : به نظر می رسد که دو استراتژی بسیارمتفاوت برای تفتیش و ابطال آراء وجود دارد. یکی این است که تفتیش صورت بگیرد و آراء پاک و نا پاک براساس شاخصه های بین المللی ازهم جدا شود اما ابطال آراء و اعلام آن مربوط می شود به دو کمیسیون مستقل انتخابات. این دیدگاه جدی است دو کمیسیون حق قضاوت و اعلام و حتا مدیریت تفتیش را از آن خود می داند. تیم تحول نیز با این استراتژی موافق است. گفته شده که ملل متحد هم خیلی بدش نمی آید که چنین کاری صورت بگیرد. نمایندگی ملل متحد به دنبال ختم این پروسه می باشد و زیاد دنبال تطبیق عدالت انتخاباتی نیست.

استراتژی متفاوت و متضاد این است که دو کمیسیون عامل اصلی خلق بحران درانتخابات 93 است بنابراین این دو کمیسیون صلاحیت مدیریت صلاحیت قضاوت را از دست داده اند و نمی توانند پروسه تفتیش و ابطال آراء را مدیریریت و قضاوت نمایند. بحران کنونی بدون شک برمی گردد به بد عمل کردن دو کمیسیون این دو نهاد واقعا نتوانستند در چارچوب قوانین به وظایف و مسوولیتهای خود به درستی عمل نماید نهادهای انتخاباتی خود ناقض قوانین بوده اند. مسوول دارالانشاء سنگین ترین اتهام را درمساله انتخابات دارد. کمسیون با اسناد و مدارک بی طرفی خود را نقض کرده است و جانب داریک تیم بوده است. با این ملاحظات و دیدگاه دو کمیسیون هرگز نمی توانند مدیریت تفتیش را داشته باشند و نمی توانند درمو رد نتیجه تفتیش قضاوت نماید. براساس این استراتژی دو کمیسیون دو وظیفه را می توانند انجام دهند یکی ایجاد تسهیلات و امکانات با همکاری ایساف برای تیم های ناظر و دیگری اعلام نتایج و نه قضاوت. براساس این منطق مدیریت تفتیش، قضاوت درمورد ابطال آراء برمی گردد به ناظران ملی و بین المللی. حال پرسشی که مطرح می شود این است که تفتیش و ابطال براساس چه ضابطه های صورت بگیرد. دراین جا دو مساله ازهم متفاوت طرح می شود یکی شاخصه های تفتیش است و دیگری معیارهای ابطال. برخی بین این دو سند، تفکیک نتوانسته و عده ای از تحلیلگران و سخنگویان تیم ها به درستی بین دو سند و معیارهای آن تمیز قایل نشده اند.

درواقع درحال حاضر ما به سه توافق نامه و سند سروکار داریم یکی همان موافقت نامه ای اصلی است که با حضور جان کری وزیرخارجه آمریکا میان دو نامزد  صورت گرفت. این توافقنامه انتخاباتی دو جزء تخنیکی و سیاسی دارد دربعد تخنیکی شامل دو مساله مهم تفتیش و ابطال آراء پاک و ناپاک می شود و درمورد بخش سیاسی این سند اشاره به حکومت وحدت ملی دارد. بعد سیاسی این سند بسیار جدی وچهارچوب حکومت وحدت ملی درآن نشان داده شده است. سمت اجرایی، توزیع قدرت، مشوره و تقرر مقامهای کلیدی با نظر هردو تیم. تساوی و انصاف در سمت های دولتی میان دو تیم. یکی ازگرفتاریهای اصلی  متن اصلی این است که متن هشت فقره که در دو بخش تنظیم شده است اما حالا تیم تحول مبنائا چنین توافقنامه انتخاباتی را قبول ندارد. درحالیکه براساس همین توافق تیم اصلاحات به پروسه انتخابات برگشت و شامل شد. داکتراشرف غنی از امضای این سند سرباز می زند و سخنگویان این تیم منکرچنین سندی می باشد و آن را درحدی یک طرح و گفتگو تنزیل و تقلیل داده اند.

مجری مترا: بحث سراین است که تیم اصلاحات با پیش کشیدن پنج ملاحظه از تفتیش خارج شد و حالا که قراراست برگردد این به این معنا است که آن پنج ملاحظه مورد تایید قرارگرفته است؟ چطور؟

محمد ناطقی :به این مساله می رسیم این پنج ملاحظه بسیار جدی است درموارد به آن پنج نکته اساسی مورد نظرپرداخته ام حالا به صورت سریع به آن اشاره می کنم و این پنج ملاحظه همان معیارابطال است. اشتباه نشود که هدف از تفتیش رسیدن به نتیجه و ابطال آراء ناپاک و غلط می باشد. ملاحظات پنچ گانه اینها است که طرح شده است یکی اینکه صندوقهای که درآن لیست رای دهندگان نباشد این دسته از صندوقها باطل شود زیرا هرکسیکه برای رای رفته باشد نام و شماره کارت وی نوشته شده است لیست رای دهندگان در داخل صندوقها می باشد حالا ثابت شده که صندوقهای نشان داده شده است که لیست رای دهنده ندارد. مورد دیگر هم این است که شماره های مسلسل کارتها بالای ده کارت دیده شود به  این صورت که شماره مثلا 521 و 522 و 523 و به همین ترتیب به گونه مسلسل به صندوق را ریخته شده باشد این طبیعی است که تقلب است متقلب فرصت نداشته یک کارت را به گونه مسلسل در لیست رای دهندگان نوشته است. نکته دیگر هم برای معیارابطال این است که بالای نود درصد برای یک نامزد رای انداخته شده باشد. این دسته ازصندوقها باید ابطال شود. ملاحظه دیگر هم این است که دریک محل دردوراول یک نامزد پنج درصد رای گرفته است ولی در دور دوم بالای نود پنج درصد برایش برگه رای، ریخته شده است این معجزه که نیست اگر هم باشد معجزه تقلب می باشد و به همین دلیل  است که رای یک نامزد دردوراول مثلا دو میلیون بود ولی در دور دوم بالای چهار میلیون صعود کرده است. این مساله در مورد تیم تحول صورت گرفته است در مورد تیم اصلاحات چنین کاری انجان نشده است رای داکتر با تفاوتی بسیارکمی نسبت به دور اول بالا رفته است.

با مذاکرات بسیار گسترده ای که صورت گرفته است حالا جامعه جهانی و کمیسیون مستقل انتخابات و نمایندگی ملل متحد قبول کرده است که این ملاحظات را معیار ابطال  قرار می دهد. دیشب خانم مبارز سخنگوی یوناما اعلام داشت که پنج ملاحظه تیم اصلاحات مورد تایید می باشد. به همین دلیل تیم اصلاحات فردا به پروسه ای تفتیش و ابطال برمی گردد.این نکته را بارها طرح کرده ایم که هدف اصلی از پروسه تفتیش، رسیدن به شفافیت و حقیقت است و این حق مردم است که باید رای شان را به صورت شفاف تاثیرگزار در سرنوشت شان بداند. تیم اصلاحات این همه اسناد را گرد آوری کرده تنها یک هدف را دنبال کرده وآن اینکه ازحق مردم و رای مردم باید دفاع صورت بگیرد. یک مقام در تیم اصلاحات می گفت: ما با هیچ کسی خصومت شخصی نداریم و این همه اسناد که دراختیارداریم و مردم این مدارک را دراختیارما گذاشته تنها یک دلیل داشته است که با رای مردم و سرنوشت مردم بازی صورت نگیرد. انتخابات یک برنامه ملی و یک پروسه است و این پروسه نباید به خاطر منافع شخصی ، حکومتی و تیمی به تمسخر گرفته شود. در افغانستان حرف حدیثهای زیادی در چهاردهه اخیر صورت گرفته است و روی آوردن به آن مسایل دردی را دوا نمی کند، حرف درحال حاضر مساله انتخابات و تقلبات انتخاباتی است که صورت گرفته است آقای ارسلایی در یک کنفرانس خبری گفته است که  دراین تقلب خیلیها دست داشته اند و ما همه این اسناد را دراختیار داریم و قوانین انتخابات به ما این اجازه را داده است که اسناد درمورد تقلب بارای مردم را گرد آوری نماییم.

 این حرف آقای ارسلایی اشاره به فایل های صوتی است که غیرقابل انکار می باشد. شما می دانید که مدارک صوتی و تصویری زیادی از مقامات کمیسیون، مقامات حکومتی به دست آمده و بخشهای اندکی از این اسناد را تیم تحول منتشرکرده است نوار صوتی امرخیل نوارهای صوتی چند والی برحال حکومت در جنوب و مرکز و اخیرا نوار صوتی منسوب به استاد خلیلی معاون رییس جمهور همه دال مرکزی به مساله تقلب و حمایت ازیک تیم را نشان می دهد. این مسایل ربطی به مسایل گروهی، تباری  و سمتی ندارد کی گفته است که انگیزه های قومی در پخش نوارها ازسوی ستاد انتخاباتی و جناب ارسلایی بوده است اصلا چنین چیزی نیست. آقای ارسلایی رییس ستاد داکتر عبدالله نوار امرخیل را تنها به خاطرحمایت ازرای مردم منتشرکرد و هیچ دلیل سیاسی گروهی و سمتی درکار نبوده است درمورد انتشارفایل صوتی معاون رییس جمهور ستاد تیم اصلاحات و رییس آن هیچ انگیزه ای جز حمایت ازرای شفاف مردم و مبارزه با تقلب را نداشته است و واقعا نیت دیگری تیم اصلاحات درسرنداشته است. و من با تمام آنچه را که آقای شفیق شرق درمورد فایل های صوتی گفته است موافق هستم. هدف از انتشارفایلهای صوتی صیانت از پروسه ملی انتخابات بوده است و اگر چنانچه این نوارها عاری از صحت باشد آن وقت می شود آن را در مراجع با صلاحیت مورد بررسی و ارزیابی قرار داد هیچ مانعی و جود ندارد که کمیته حقیقت یاب برای صحت و سقم این نوارهارا داشته باشیم. اینکه بیاییم و تکذیب نماییم دردی را دوا نمی کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد