نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

فصل نو به این صورت آغاز شد ( 1)

فصل نو به این صورت آغاز شد ( 1)


فصل نو، همان انتقال مسالمت آمیز قدرت ازطریق انتخابات است. این کار با سختی و دشواریهای همراه  بود. انتخابات در تاریخ  افغانستان در نوع خود بی نظیر و تفتیش آن تبدیل به بزرگترین تفتیش تاریخی شد. انتخابات دربعد تفتیش و تخنیک چالشها و گرفتاریهای زیادی داشت اما در بعد سیاسی نیز با جدی ترین مناقشات و مذاکرات سیاسی همراه بوده است. نزدیک به سه ماه تیمهای مذاکره کننده روی ساختارحکومت وحدت ملی با هم گفتگو داشتند. رهبران هردو تیم نیز بارها و بارها  روی حل سیاسی انتخابات با هم گفتگوی مستقیم و رو در رو داشتند. تیمهای گفتگو کننده روی شانزده مورد تفاوت  نظر با هم گفتگو داشتند در هتل کانتیننتال شش روز گفتگو صورت گرفت  و به نتایجی اندکی طرفین دست یافت و دو سند یکی درمورد تعریف حکومت وحدت ملی و دیگری درمورد برنامه ملی دوتیم اصلاحات و تحول، تهیه شد اما کمیته سوم که روی ساختار حکومت وحدت ملی بحث می کرد درهتل کانتیننتال تنها به دو مورد به توافق دست یافتند ولی درسایر موارد اختلاف نظر کماکان سرجای خود باقی ماند. مذاکرات چهل نفره دو تیم انتخاباتی با گذشت شش روز درهتل به پایان رسید و پس از آن گفتگوهای یک به یک میان دو تیم آغاز شد ازسوی تیم اصلاحات من و ازسوی تیم تحول آقای حنیف اتمر قرارشد که گفتگوها را برای حل اختلافات ادامه دهیم. ما دو نفربا هم چندین نشست داشتیم موضوعات زیادی را با هم بحث وحل کردیم.

درمورد رییس اجرایی که چه تعریفی دارد به این صورت توافق کردیم که رییس اجرایی همان صدراعظم اجرایی است که باوظایف و صلاحیتهای صدر اعظم اجرایی انجام وظیفه می کند. دراین مورد از متن توافقات 21 سرطان کارگرفته شد در متن توافقات 21 سرطان و ماه 5 آن رییس اجرایی را با وظایف صدر اعظم اجرایی عنوان داده است. این سند خیلی مهم است و یکی از مبانی موافقتنامه ساختار حکومت وحدت ملی همین توافقات و چهار چوب هفت ماده ای 21 سرطان است که آقای جان کری وزیرخارجه آمریکا در کابل بیست ساعت با رهبران هردو تیم گفتگو داشت و حاصل آ ن همان چهارچوب سیاسی هفت فقره ای بود. ما دو نفر دربحث مان با استناد به چارچوب سیاسی ، تعریفی  واحدی از رییس اجرایی را که همان صدر اعظم اجرایی باشد را بدست آوردیم. روی ’برنامه های اصلاحات رییس حکومت وحدت ملی؛ و یا برنامه های اصلاحات حکومت وحدت ملی بحث داشتیم و به توافق رسیدیم به این صورت که برنامه به دلیل اینکه ماهیت مشترک دارد، پس برنامه "اصلاحات حکومت وحدت ملی" را مورد تایید قرار دادیم و روی آن توافق صورت گرفت. در مورد رییس اجرایی و معاونان بحثهای زیادی داشتیم. رییس اجرایی و معاونان شان در هیئت رهبری باشند ما دو نفر فیصله کردیم که رییس اجرایی و معاونان وی عضو کابینه و عضو شورای امنیت ملی هستند. درمورد تساوی در شورای امنیت بحث داشتیم درمورد تساوی در مقامات کلیدی نیزتوافق صورت گرفت.

در مورد اینکه رییس اجرایی ، رییس کابینه باشد خیلی بحث کردیم ولی به نتیجه نرسیدیم و اینکه اعلام نتایج پیش از توافق سیاسی باشد بحث ما جریان داشت و در مورد چه گونگی اعلام که با ذکر فی  صدیها باشد و یا نه از جمله بحثهای حاد ما بود.و بعد نشست ما دو بردو شد در نشست دو بردو که من و آقای شهرانی آقای اتمر و آقای زاخیلوال شرکت داشتیم در نشست دو بردو تنها کاری که کردیم نسخه واحدی را تهیه کردیم که مورد بحثها بعدی ما قرار بگیرد. نشست چهار به چهار ما نیز یک بار در محلی که من درنظرگرفته بودم تشکیل شد. چهار نفراز تیم ما من آقایان عالمی بلخی، وحیدالله شهرانی ، محمود صیقل از جانب تیم تحول آقایان حنیف اتمر، آقای سعادتی و ذکی و حاجی صاحب دین محمد خان، بحثهای مان را درشانزده سنبله برای یک روز  و با پنج ساعت به پیش بردیم ما بسیار کوشش کردیم که مساله حضور مساویه دو تیم در ساختارحکومتی را حل نماییم ما تاکید روی تساوی در تعیینات حکومتی داشتیم، اما تیم تحول روی حضور منصفانه و عادلانه تاکید داشت. درشورای امنیت هم بحث توازن و تساوی را داشتیم. درمورد اعلام نتایج هم اختلاف نظر درمورد چگونگی اعلام نتایج و زمان آن را داشتیم ما تاکید می کردیم که اول توافق سیاسی و بعد اعلام نتایج بدون ذکر ارقام و اعداد. این نشست پنج ساعت به درازا کشید و در نتیجه به بحثهای مان پایان و ختم گفتگوها را اعلام داشتیم. موضوعات چون رییس کابینه، تساوی در ساختار حکومت، اعلام نتایج ارجاع داده شد به رهبران هردو تیم.

شش ساعت گفتگوی رهبران تیم اصلاحات با جامعه جهانی و صحبت نیم ساعته تلفنی آقای جان کر

 رهبران هردو تیم پس از شانزدهم سنبله چندین بار با هم صحبت کردند ولی روی سه موضوع بخصوص مساله رییس کابینه با هم توافق نکردند. تیم تحول با این استدلال که نمی شود رییس اجرایی رییس کابینه باشد زیرا کابینه با حضور رییس جمهور و معاونان وی و و زراء تشکیل می شود و در هیچ جای دنیا دیده نشده است که با  حضور رییس جمهور، صدر اعظم ریاست کابینه را داشته باشد. از این لحظه است که واسطه های بین المللی به صورت فعال وارد میدان می شوند آقای اوباما و جان کری به صورت مرتب با دو نامزد درتماس بودند و زبده ترین آدمهای خود مثل فلیدمن، مکین نیلی سفیر آمریکا آقای کنینگهام، روزها چندین بار با رهبران دو تیم ملاقات و بحث داشتند. سفیر انگلیس و سایر سفراء وزیرخارجه آلمان با رهبران دو تیم گفتگو می کردند. آقای یان کوبیش نماینده ملل متحد نیز با رهبران دو تیم به صورت مکرر و مکرر ده ها بار ملاقات داشتند تمامی بحث ها متمرکز شده بود روی رییس کابینه و شورای وزیران و حضور دو تیم درساختارحکومتی به صورت منصفانه ویا مساویانه و مساله اعلام نتایج و چگونگی آن. بشترین بحثها درسفارت آمریکا و در دفتر آقای یانکوبیش صورت می گرفت. مقامات آمریکایی و آقای یان کوبیش دو عنوان شورای وزیران و کابینه را به صورت مجزا و با ترکیب و تعریف تازه پیشنها د کردند که این مساله در مورد ریاست کابینه واقعا راه گشا شد. آنها شورای وزیران را مرکب از رییس اجرایی معاونان و تمامی وزراء تعریف کردند و موضوعات بحث درکابینه را نیز تطبیق و اجرای فیصله ها ی حکومت در نظر گرفتند. کابینه را به این صورت تعریف کردند که کابینه  مرکب از رییس جمهور معاونان، رییس اجرایی معاونان و تمامی وزرا هرماه یک بار و حسب لزوم دید رییس جمهور دایرمی گردد. موضوعات و اجندای در مجلس شان نیز مباحث کلان استراتژیک، پالیسی سازی، بودجه و تخصیص منابع و.. را درنظرگرفتند. این طرح مورد تایید دو طرف قرارگرفت .

در هفته گذشته رهبران تیم اصلاحات با مقامات جامعه جهانی شش ساعت گفتگو داشتند. دراین نشست سفراء آمریکا و انگلیس نماینده ملل متحد نماینده مخصوص اوباما نماینده آمریکا درامور افغانستان و پاکستان و.. شرکت داشتند. آقای جان کری به مدت نیم ساعت تلفنی با رهبران تیم اصلاحات صحبت کرد. وی دراین صحبت تاکید زیادی روی ایجاد حکومت وحدت ملی داشت و بگونه ای صحبت می کرد که تمامی کمکهای آمریکا بستگی به ایجاد و تشکیل حکومت وحدت ملی با مشارکت هردو تیم را دارد و در غیرآن آمریکا هیچ کاری نمی تواند صحبتهای آقای کری خیلی دوستانه ایراد شد و واقعا نگران مسایل آینده افغانستان دیده می شد. خوب آقای جان کری تمامی حرفهایش را به عنوان اتمام حجت بیان کرد و تاکید داشت که عین چنین موضعی را به داکترغنی نیز اعلام داشته است. وی  البته ستایش زیادی از داکترعبدالله کرد و گفت که داکتر مذاکرکننده جدی است و مسایلی زیادی را حل کرده است. آقای کری گفت: شما اگر توافق نمایید من باید به کنگره بروم میلیاردها دولاری که افغانستان لازم دارد را تهیه نمایم.

پس از صحبتهای آقای کری گفتگوهای رهبران تیم اصلاحات به مدت شش ساعت با مقامات جامعه جهانی و آمریکا ادامه یافت و سرانجام این گونه توافق شد که مساله شورای وزیران  با همان تعریف مورد تایید قرار بگیرد. درمور کابینه هم که رییس جمهور آن را رهبری نماید و رییس شورای وزیران رییس شورای اجرایی باشد نیز حل شد درمورد حضور مساویانه و منصفانه نیز دیدگاه نزدیک بود و قرار شد که ادامه آن بحث میان تیم های مذاکره کننده ادامه داشته باشد. روز شنبه 29 سنبله یک نشست بسیار مهم میان دو تیم مذاکره کننده در دفتر ملل متحد برگزارشد هییت تیم اصلاحات را من و هیپت تیم تحول را آقای اتمر رهبری می کرد ازساعت یک بعد از ظهر تا ساعت هشت با هم بحث داشتیم سرانجام توافقات سیاسی و متن اعلامیه را نهایی کردیم دراین اعلامیه چگونگی اعلام نتایج مورد توافق قرار گرفت. هردو تیم مذاکره کننده موافقت کردند که رییس جمهور بدون عدد و رقم فی صدی اعلام شود و دیگر اینکه رهبران هردو تیم در حکومت وحدت ملی سمتهای شان ذکر شود یک مورد که بسیار جالب بود مساله برنده انتخابات بود. تیم تحول تاکید داشت که برنده انتخابات اعلام شود تیم اصلاحات تاکید داشت که دراین انتخابات کسی برنده و بازنده نیست رییس جمهور اعلام شود ولی نه به عنوان برنده انتخابات زیرا مبنایی حکومت وحدت ملی یکی توافق سیاسی و دیگری انتخابات است بنابراین کمیسیون اعلام نماید که کی رییس جمهور و کی رییس اجرایی است این مساله مورد توافق قرار گرفت و به همین صورت اعلام شد رییس جمهور و رییس اجرایی بدون اینکه گفته شود برنده انتخابات باشد ازسوی کمیسیون اعلام شد....ادامه دارد

بخش دوم گزارش تحلیلی بعدا ارایه می شود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد