نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

بکارتان ادامه دهید

بکارتان ادامه دهید

روزنامه ای نیویورک تایمز مطلبی را منتشرکرده است. دراین نوشته به نقل از بارک اوباما رییس جمهور آمریکا گفته شده که وی به فرماندهان ارتش گفته است که به کار نظامی و عملیاتی تان پس از سال 2014 نیز ادامه دهید. دراین روزنامه به جزئیات فرمان نیز اشاراتی شده و تصریح می کند که ارتش آمریکا می تواند طالبان را مورد حملات قراردهد. دریک مورد به نقل ازرییس جمهور گفته شده که نیروهای آمریکایی پس از سال 2014 می توانند درکنارنیروهای افغان، مواضع طالبان را و القاعده را بمباران نمایند و باز هم درجای تاکید شده که آنها می توانند به کمک نیروهای افغانستان درجنگ شرکت نمایند. این مطلب درواقع ماهیت ماموریتهای اعلام شده را دگرگون می کند.ناتو بارها اعلام کرده است که نوعیت و ماهیت ماموریت شان پس ازسال 2014 تغییرمی کند. آنها دیگر درجنگ شرکت ندارند و اقدام به عملیات هوایی نمی کنند و درجنگ با نیروهای افغانستان کمک نمی کنند. نوع ماموریت درنشست های بروگسیل و جاهای دیگر مشخص گردید. مقامات ناتو فیصله کرده بودند که پس از سال 2014 تنها می توانند درسه عرصه ای آموزش، مشوره دهی و لوجستیک به نیروهای افغانستان کمک نمایند و موضوع جنگ دربرابرطالبان تماما به نیروهای افغان منتقل می شود حال گزارش نیویورک تایمز چیزی دیگری را نشان می دهد. این گزارش تاکنون ازسوی مقامات رسمی آمریکا تکذیب نشده است احتمالا خبر درستی باید باشد. حال به دلایل و مولفه های احتمالی که سبب تغییردرماهیت ماموریت شده را دراین خط مقاله دنبال می کنیم.

مولفه های تغییر درتصمیم گیری

چند عنصر اساسی و تحول را می تواند دراین باب شناسی کرد و اشاره به همین عوامل می تواند انگیزه اصلی تغییرماهیت درکار نیروهای آمریکا درافغانستان باشد.اولین عامل ایجاد حکومت تازه درافغانستان است. حکومت وحدت ملی با امضای بلادرنگ موافقت نامه امنیتی نشان داد که می خواهد همکاری بی شائبه و همه جانبه را با آمریکا و غرب درعرصه های امنیتی  داشته باشد. اولین پیامد امضا ی سند همان است که نیروهای آمریکا و غر ب می توانند درافغانستان بمانند و کار نمایند این مساله تنها با امضای یک سند و در چارچو ب همان سند امکا ن پذیرمی شد. رییس جمهورکرزی این سند را امضا نمی کرد یعنی اینکه بدون امضای موافقت نامه نیروهای آمریکایی حق حضور درافغانستان را نداشت. موافقتنامه، سند مجوز حضور آنها درافغانستان هست  و این کارصورت گرفته است. حکومت تازه واقعا می خواهد دراین ساحت با آمریکا به تمام معنا کارنماید و هیچ گونه مشکل تراشی درکارآنها نخواهد کرد. با امضای سند، آمریکا اعلام داشت که چیزی درحدود ده هزار نیرو را با ماموریت نو، درافغانستان می گذارد. تعداد و رقم نیزاعلام شده است. یعنی پس ازسال 2014 رقمی در حدود بین 10 تا 12 هزارنیروی آمریکا و ناتو درافغانستان باقی می ماند.

 گذشته ازاین مساله نوع ماموریت شان مشخص شده است همان گونه که اشاره کردم درسه عرصه آموزش، مشوره دهی و تجهیز نیروهای افغانستان ، همکاری می کند تا اینجای مساله حرف تازه ای نیست اما اینکه نوع ماموریت تغییرکرده باشد و اینکه جناب اوباما گفته باشد که بچه ها بکارتان ادامه دهید، این مساله واقعا یک امر تازه است. زیرا فیصله های که تاکنون منتشرکرده است حکایت ازاین داشت که دیگر وارد جنگ با طالبان نشوید ماموریتهای جنگی تنها و تنها از آن نیروهای افغانستان می باشند حالا به نقل ازاوباما اعلام شده است که نه ، به کارتان ادامه دهید ، این تغییرموضع رییس جمهورآمریکا یک مساله تازه است و یک دلیل آن می تواند حکومت نو درافغانستان باشد.گذشته از عنصردخیل حکومت وحدت ملی وحمایت کامل ازموضع گیری جنگی آمریکا درافغانستان و یا همان ادامه ماموریت قبلی، مولفه های دیگری نیز دراین تصمیم گیری درکاراست.

اصرار جنرالان آمریکا بر ادامه جنگ با تروریزم

این مساله هم خیلی اهمیت دارد. تفاوت های زیادی بین برداشت فرماندهان ارتش آمریکا و مقامات پنتاگون و مقامات کاخ سفید دیده می شد. به این معنا فرماندهان به دلیل اینکه مستقیما و عملا درکار جنگ دخالت داشتند و شاهد مرگ هزاران سرباز زخمی و کشته شده درجنگ افغانستان هستند، آنها این گونه استدلال می کردند که با خروج کامل و یا بی تفاوتی ارتش آمریکا درجنگ افغانستان پس ازسال 2014 ، این امکان وجود دارد که همه دست آوردها و زحمت ها هدرداده شود. فرماندهان درعین امید واری به نیروهای افغانستان ولی به شدت نگران شکست و از دست رفتن مواضع ارتش ازسوی طالبان بوده است. اخبار موثقی وجود دارد که آنها دراین باب با رییس جمهور آمریکا صحبتها و مشوره های مهمی داشته و خطرات خروج کامل و یا بی تفاوت بودن درقبال جنگ را به رییس جمهوراوباما همواره گوش زد کرده اند. در روزنامه نیویورک تایمز به موضع ارتش آمریکا نیز اشاره شده و یکی از دلایل اساسی را همان موقف ارتش آمریکا دانسته است. در تحلیل و گزارش آمده است که موضع رییس جمهور آمریکا مبنی براین که " بکارتان ادامه دهید" یک بخش آن برخواسته ازموضع گیری اردوی آمریکا باشد. به هرتقدیرنقش فرماندهان آمریکا برای ادامه کار پس ازسال 2014 خیلی مهم و کارساز و جزء مهم از تصمیم گیری می تواند دانسته شود. البته این تمام علت نیست و لی جزء مهم ازعلت هست. و تداوم کارجنگ ازخود عواملی دیگری نیز دارد.

شدت گرفتن تهدیدات امنیتی و فعال شدن گروهای تروریستی

تمام منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا، و جنوب آسیا  و جاهای دیگری از قاره هارا ، وحشت و ترور فراگرفته است. درخاورمیانه نیروهای آمریکا عملا وارد جنگ با داعش شده و بیش ازیک ماه است که مراکزداعش را در خاک عراق و سوریه بمباران می کند و گفته شده که این کار برای یک زمان بسیار طولانی ادامه دارد. درشمال آفریقا نیروهای بوکوحرام، و گروه تروریستی " الشباب" و همین گونه  انصار بیت المقدس در صحرای سینا و گروهای تروریستی و تکفیری انصارالشریعه در لیبیا و همین گونه، گروه تروریستی سربازان خلیفه در الجزایر و صدها گروهای وحشت انگیزدیگر، امنیت و حوزه های امنیتی را تهدید می کنند. و جود و حضور بیرحمانه این گروها و اینکه به صورت هولناکی اتباع کافر و مسلمان را سرمی برند، سبب می گردد که حضور نیروهای بین المللی و آمریکا در منطقه موجه و توجیه پذیر شود. شکی وجود ندارد که آمریکا درعراق و سوریه به کار نظامی شان ادامه می دهد و درحال حاضر اگر اندکی غفلت نماید، بدون تردید سرزمینهای زیادی درسوریه و عراق سقوط کرده است و شک نداشته باشیم، که اگر حملات هوایی نیروهای آمریکایی درعراق و سوریه، صورت نمی گرفت، حتا پایتخت عراق ازدست رفته بود. داعش نه تنها درعراق بلکه در سرزمینهای دیگر، پرچمهای سیاه شان را یکی پس ازدیگری، برافراشته و گروهای که به آن اشاره کردم تماما به گروه داعش بیعت کرده اند. این موضوع روی مسایل امنیتی افغانستان اثرات مستقیم دارد. گرچه طالبان هنوزنگفته اند که ازداعش تبعیت می کنند و یا اینکه به این گروه بیعت کرده اند ولی شکی وجود ندارد که طالبان به القاعده بیعت کرده و اصولا همه هستی شان را فدایی القاعده کرد. می دانیم که آمریکا شاید روزی از داعش بگذرد اما ازالقاعده نمی گذرد. طالبان، متحدان اصلی و کلیدی القاعده هستند و خواهد بود، بنابراین این مساله می تواند دال مرکزی برای حضور و جنگ آمریکا درافغانستان شود پس خیلی بعید ازذهن نیست که رییس جمهور آمریکا به سربازان شان گفته باشد که" بکارتان پس ازسال 2014 نیزادامه دهید".

جنگ سرد آغازشده است

آقای میخاییل گورباچف رییس جمهورپیشین روسیه در سالگرد برچیده شدن دیوار برلین گفت: که جهان در آستانه جنگ سرد قرارگرفته است. این حرف خیلی جدی است آمریکا و روسیه درخیلی از موارد باهم شاخ به شاخ شده . در اکراین گرفتاری بسیارشدید می باشد. دو طرف روی مواضع خود محکم استاده و هرکدام ازطرف داران شان در خاک اکراین، حمایت های خونین کرده و می کنند. وزیرخارجه روسیه همین دیروز اعلام داشت که آمریکا و ناتو هدف شان نه تنها تغییرنظام دراکراین بلکه تغییرنظام در مسکو است. این حرف اوج بدبینی میان آمریکا و روسیه را نشان می دهد. آنها درمسایل خاورمیانه و موضوع سوریه بسیار، اختلاف دارند. آقای پوتین پس از اعلام خروج نیروهای ناتو از افغانستان گفت که مردم و حکومت افغانستان روی روسیه باید حساب باز کند. این موضع گیری در آستانه و قوع جنگ های سرد و اختلافات شدید دو کشور، در همه مسایل ، نشان می دهد که آمریکا نمی خواهد به راحتی از افغانستان صرف نظر نماید. این دو کشور درهیچ موردی باهم توافق نظرندارند. درمساله افغانستان بعید است که آمریکا تمامی صحنه را برای روسیه ترک نماید. روسیه رقیب جدی برای غرب شده و می شود. آقای پوتین حتا زیردریاییهایش در شمال اروپا و در نواحی آمریکا ، گشت گذارد دارد وقتی وضعیت به این صورت جلوه نماید، چه گونه می توان باورکرد که آمریکا و ناتو افغانستان را برای روسیه ترک نماید نه هرگز این کار را نمی کند. افغانستان سرزمینی نیست که آن را به راحتی دراختیار رقیب گذاشت و به همین دلایل است که آقای اوباما تغییرموضع داده و تصمیم گرفته است که گفته باشد :" بچه ها" بکارتان ادامه دهید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد