نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

گفتگو با محمد ناطقی دپلمات و کار شناس مسایل سیاسی درباره تایید موافقتنامه امنیتی ازسوی پارلمان

مصاحبه محمد ناطقی دپلمات و کار شناس مسایل سیاسی
با رضا پژوهش خبرنگار فعال افغانستان
باسپاس چند سوالی در مورد تایید موافقتنامه امنیتی ازسوی مجلس نمایندگان را داشتم و می خواستم نظر شما در این خصوص داشته و با خوانندگان در میان بگذارم

چه باعث شد که موافقتنامه امنیتی ازسوی پارلمان به اکثر یت آرا تصویب شد؟..
البته دلایلی زیادی است اما برجسته ترین آن این است که نمایندگان مردم عمیقا به خواست و نگرانیهای مردم توجه داشتند و بخوبی می دانستند که اگر بر خلاف آن رای دهد و یا آن را رد کند، این موضوع سبب افت و شکست نمایندگان خواهد شد. ترس از مردم و فاصله از خواسته های مردم کار ساده ای نیست. نمایندگان مردم بخوبی خواست مردم شان را درک می کنند و بخوبی ترس مردم از پیامدهای غیر قابل تصور آن را می دانستند و به همین دلیل به آن رای مثبت دادند البته که کار بسیار خوبی کر دند و دیدیم آن دسته که به مخالفت بر خواستند از سوی نماینگان به شدت کوچک شدند.
نکته و دلیل دیگر این است که گذشته از ترس و نگرانیهای مردم که نمایندگان موقع رای دادن کاملا به آن توجه داشتند، مساله بر سی وارزیابی خود نمایندگان مردم است. اعضای پارلمان و کمیسیونهای که روی سند کار و مطالعه کردند در تحلیل خود شان محتوای موافقتنامه را هماهنگ با منافع مردم در یافتند حقیقت مساله همین است که در بحث محتوایی این سند هیچ اشکالی ندارد و به نفع مردم افغانستان نوشته شده است بنابراین دلیلی نداشت که نمایندگان با مفاد آن مخالفت نمایند که نکردند. دلیل قاطع دیگر هم این است که اوضاع منطقه ای و جهانی حکم می کند که افغانستان از متحدانش جدا نشود تروریستهای آدم خوار مردم را می بلعند. رد موافقتنامه یعنی انزوا و تنهای افغانستان. تروریستها درست همین را می خواهند که افغانستان تنها و منزوی شود. آن جماعت که که مخالفت کردند در واقع به نفع تروریستها بصورت نا خواسته عمل کردند. 

سوال دوم : این موافقتنامه چه تاثیری و چه اندازه کمک به امنیت و ثبات کشور خواهد کرد؟
. .. شکی وجود ندارد همان گونه که اشاره کردم مساله امنیت رابطهء ارگانیک بامسایل منطقه ای و جهانی دارد . نیروهای امنیتی نیاز و وابستگی شدید به کمکهای بین المللی دارد.وضع ما بهتر از عراق نیست تایید سند تاثیرات عمده دارد. در موافقت نامه تصریح شده است که نیروهای بین المللی در سه عرصه با نیروها ی افغانستان کمک می کنند. آموزش نیروها، مشوره دهی، و تجهیز نیروهای افغانستان از عمده ترین وظایف نیروهای بین المللی و از برجسته ترین نوع کمکهای هست که در نظر گرفته شده است. در کنار این موضوعات دو رویداد دیگر را در این رابطه را داریم آقای اوباما رییس جمهور آمریکا اخیرا اعلام داشته است که نیروهای آمریکا پس از سال 2014 در کنار نیروهای افغانستان در جنگ و عملیات نظامی شرکت نمایند این مساله با تایید و امضای سند امکان پذیر شده است اگر موافقنامه رد و امضا نمی شد هیچ یک از موضوعات یادشده عملی نمی شد. ازاین موضوع که بگذریم یک مساله اساسی دیگر نیز مطرح است اگر سند در پارلمان تایید نمی شد دیگر خبری از کمکهای بین المللی نبود بر اساس تعهدات شیکاگو سالانه چهار میلیارد و یک صد میلیون دالر به نیروهای افغانستان کمک صورت می گیرد. این مساله تنها با امضاء و تایید سند امکان پذیر می شد حالا همه کار ها صورت گرفته است و بسترهای همکاری با تایید موافقتنامه امکان پذیر شده است. اینها از تاثیرات تایید و امضای سند همکاری هست.
سوال سوم اگر موافقنامه تایید نمی شد آن وقت چه می شد یعنی چه پیامدهای را در پی داشت؟
.. با توضیحات که داده شد فکر می کنم پاسخ روشن شده باشد آگر سند رد می شد بدون تردید آب به آسیاب طالبان ریخته شده بود. دشمنان مردم افغانستان، استخبارات و تروریست ها خواهان قطع و بریده شدن افغانستان ازجامعه جهانی بود و هست. سیاست مداران کشور در بعد سیاست خارجی خوب عمل کرده است.سیاست خارجی حکومت وحدت ملی قابل ستایش است.
چند اقدام مهم را در سیاست خارجی حکومت وحدت ملی تا کنون داشته است که هرکدام ارزش و اهمیت زیادی برای افغانستان دارد. توجه به همکاری های منطقه ای شرکت در نشست گروه قلب آسیا سفرهای عربستان و پاکستان شرکت رییس اجرایی و رییس جمهور در کنفرانس لندن ازهمه مهمتر امضای سند همکاریهای امنیتی ازشاخصه های سیاست خارجی حکومت وحدت ملی درفاصله کوتاه بوده است . پارلمانیها علیرغم سابقه و انتقادات که به آنها صورت می گرفت، این بار دقیقا به خواست مردم توجه و با اکثریت حیرت انگیزی سند همکاری دو جانبه را امضاء کرد ند حالا توپ در مجلس سنا افتاده امید واری هست که سنا نیز رویه مجلس را درپیش گرفته و سند را تایید نماید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد