نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

معامله 5 به ازاء 1 گفتگوی با محمد ناطقی دپلمات و کار شناس مسایل سیاسی دربرنامه ای ویژه ای تلویزیون 1

معامله 5 به ازاء 1  

گفتگوی با محمد ناطقی دپلمات و کار شناس مسایل سیاسی دربرنامه ای ویژه ای تلویزیون 1( 5 )

خبر نگار تلویزیون 1 اجازه دهید اولین پرسش را ازشما آغاز کنیم. جریان از چه قرار است؟ این اقدام امریکا با داعیه و اعتراض به حکومت افغانستان که چرا زندانیان خطرناک را از زندان بگرام آزاد می کنید؟ چه اندازه ساز گاری دارد. این همان سیاست یک بام دو هوا نیست؟

محمد ناطقی: این پرسش باید به این گونه شر ح داده شود. برای آمریکا حیات یک شهروند و یک تبعه شان اهمیت زیادی دارد. مذاکرات با طالبان از ابتداء سال 2011 آغاز شد. در تمام سالهای گفتگو از سوی طالبان نام پنج نفر روی میز گذاشته شده بود. ملا خیرالله خیر خواه مقام سیاسی. ملا وثیق مقام امنیتی و عضو رابط با شبکه القاعده. ملا نورالله نوری و ملا فضل فرمانده بیرحم طالبان نامهای بودند که ازسوی طالبان در برلین و در قطر اجندا گفتگوهای طرفین بود.آمریکا نسبت به آزادی انها تعلل داشت و کسی بخوبی درک نمی کرد که چرا؟ ولی حالا روشن شده است که این پنج نفر سرنوشت شان به رهایی "بویی برگدال" گره خورده بود.نامهای که گرفته شد تنها نام محمد نبی عمری تازه است و حالا این پنج تن با میان جگری قطر از زندان گوانتوناما آزاد و مراسم تحویل دهی و معامله تا ساعات بعد به نمایش گذاشته می شود.
شمااین پرسش را طرح کرده اید که رهایی مقامات طالبان که در جنگهای خونین گذشته دست داشته و آنها به دلیل ارتکاب جنایت دستگیر شده اند. تبهکار باید محاکمه شود سرنوشت تبهکار با حکم دادگاه تعیین می شود شک نداشته باشیم که این پنج نفر جرم سیاسی نداشتند. آمریکا حق ندارد کسی را به دلیل سیاسی دست گیر نماید. اتهام زندانیان گوانتوناما قطعا تبهکاری و کشتار جنایت است ولی حالا در واقع تبهکاران با برگدال افسر جوان معامله شده اند. در اینجا شرح داده شده است که امریکا از مقامات دولت قطر تعهد گرفته است که این پنج نفر به میدانهای جنگ بر نمی گردند و امنیت سر بازان آمریکا را تهدید نمی کنند. قطعا چنین تعهداتی را دولت قطر داده است. حکومت قطر یکی از بد ترین حامیان تروریستها و گروهای افراطی در منطقه است و رابطه بسیار نزدیک با طالبان و شبکه حقانی دارد. قطر همان گونه که نقش حامی و ارباب طالبان را بازی می کند درست مورد اعتماد آمریکا و شریک مطمین منطقه ای آمریکا هم می باشد.
خبر نگار: دولت قطر به آمریکا تعهد داده و این عناصر منافع آنهارا آسیب نمی رساند اما منافع افغانستان چی؟ جنگ در افغانستان جریان دارد برای افغانستان چه ضمانتهای داده شده است؟
محمد ناطقی: افغانستان و شورای عالی صلح همیشه در حاشیه قرار داشته است. مذاکرات هرگز بین افغانستان و طالبان به صورت رو در رو صورت نگرفته است. این مساله ازخود دلیل دارد. طالبان هیچ گاهی حاضر نشد که با شورای عالی صلح و نمایندگان حکومت افغانستان گفتگو داشته باشند.طالبان این مساله را مخفی نکرده اند و همیشه گفته اند که حکومت افغانستان را به رسمیت نمی شناسند و نمی خواهند با دولت افغانستان گفتگو داشته باشند و این مساله درست است.

برای طالبان در قطر دفتر افتتاح شد حکومت افغانستان در جریان دقیق قرار نداشت صحبتهای که به افغانستان شده بود اما در عمل چیز دیگری نشان داده شد.دفتر طالبان در قطر نمایندگی و حکم یک سفارت را داشت و به همین دلیل با واکنش سختی حکومت افغانستان روبرو شد و در نتیجه نمایندگی سیاسی طالبان بسته شد. درماجرای رهایی پنج مقام امنیتی طالب از زندان گوانتوناما حکومت و شورای عالی صلح در جریان نیست و نمی شود گفت که آنها به حکومت افغانستان تعهد داده باشند. اصلا طرح این سوال خارج از موضوع می باشد هیچ ضمانتی به حکومت افغانستان داده نشده است. البته امکان دارد که حکومت قطر ضمانت کرده باشد که این پنج نفر به میدانهای جنگ بر نمی گردند و یا اصلا در خاک قطر برای شان اقامت داده می شوند. هرچه باشد ولی مساله ای بنام تعهد به حکومت افغانستان در کار نیست.
خبرنگار: با این توضیحات که داده اید افغانستان در کجای کار استاده است؟ و مساله بر می گردد به امور امنیتی ولی حکومت افغانستان در جریان نباشد و دیگران تصمیم بیگرند و چرا باید چنین باشد؟
محمد ناطقی: واقعا موضوع درد ناکی است. همانگونه که پرسیده اید این موضوع تماما بر می گردد به امور امنیتی و جنگ و صلح در افغانستان اما حکومت افغانستان عملا در حاشیه باشد. البته آنچه را که وزیر دفاع آمریکا گفته است که ما حکومت را در جریان گذاشته ایم به نظر من تعارفی بیش نیست آنها حکومت را دربرابر عمل انجام شده قرار داده و کار خود شان را کرده اند و می کنند این مساله تنها یک دلیل دارد آن بحران دپلماسی است.

افغانستان هم با جامعه جهانی و هم با متحدان خود مشکل دپلماسی دارد. ما در سیاست خارجی خود موفق عمل نکرده ایم. آنچه که رویداده در واقع معامله سه کشور پاکستان، آمریکا و قطر بوده است و افغانستان در حاشیه قرار دارد. بهر صورت آنچه که روی داده است به نفع هرکی باشد اما به نفع سیاست و حکومت افغانستان نیست و این مساله در نوع خود تقلیل دادن افغانستان می باشد. آگاهان می گویند طالبان بشترین سود را برده و آنهارا تشویق می کنند که در آینده دست به چنین کارهای بزنند و نتایج و هدف مورد نظر شان را بگیرند

خبرنگار: تا بحال واکنشها در مورد معامله 5  دربرابر 1 چه بوده است؟

محمد ناطقی: واکنشها تا کنون به این صورت اظهار شده است. رییس جمهور آمریکا اولین مقامی است که از رهای رابرت برگدال به نیکی یاد و آن را نشانه از تعهد آمریکا در برابر جان سربازان شان دانیست. وی تاکید داشت که حیات سربازان آنها و نجات شان در درجه اول قرار دارد و هرگز نمی گذارد که آنها را درمیدان رها نماید. آقای اوباما با خانواده برگدال در کاخ سفید ملاقات کرد و موج بزرگی ازتبلیغاتی رسانه ای در آمریکا درستایش از رهایی بویی برگدال راه افتاده است. واکنش دوم از سوی طالبان و شخص ملا عمر بوده است این رهبر مستتر و راز آلود و گروگان گرفته شده استخبارات، نیز دریک اعلامیه ای، رهایی پنج تن ازمقامات امنیتی سیاسی و جنگی طالبان را پیروزی برای طالبان خوانده است در اعلامیه گفته شده است که طالبان پیروز و خارجیها شکست خورده است. سومین واکنش از سوی حکومت افغانستان است. همان گونه  که اشاره کردم حکومت افغانستان و شورای عالی صلح مطلقا در جریان معامله قرارنداشته است. کاری است که درواقع استخبارات آمریکا و پاکستان با وساطت مقامات قطری صورت گرفته و انجام داده است و حکومت افغانستان ازماجرا به دور بوده است. واکنش حکومت افغانستان به این صورت بیان شد لحن بیانیه حکومت اعتراض و انتقاد شدید از معامله بوده است منطق اعتراض این است که حکومت آمریکا برخلاف پروتکلهای امضا شده عمل کرده است. آنها نباید زندانیان را تحویل کشور ثالث یعنی قطر تحویل می دادند حرف اساسی این است که آمریکا باید مقامات طالبان را به کشور افغانستان می سپرد که نسپرده است. پنج مقام طالب به کشور قطر تحویل داده می شود و قراراست که برای یک سال آنها ازاین کشور بیرون نشوند.

این معامله باعث ناراحتی حکومت افغانستان شده است. شورای عالی صلح هم گفته است که این شورا مطلقا در جریان نبود و اما ازکاریکه صورت گرفته است ابراز رضایت کرده است. تحلیلگران به گونه های متفاوت در رسانه ها ظاهر و ابراز نظرکرده اند برخی گفته اند این کار طالبان را جری و جرئت می دهند و آنها برای بعد تشویق می شود که گروگان و بعد امتیاز بگیرند و این مساله هیچ کمکی به جریان صلح نمی کند. برخی گفته اند که این کار اقدام مثبتی است و به پروسه صلح و اعتماد سازی کمک می کند. آمریکا ییها هم پرسشهای که شده است به گونه ای جواب داده است که آزادی پنج مقام طالب کمکی به صلح می کند و جریان معامله درکار نبوده است. اینها واکنشهای بوده است که تا بحال صورت گرفته است. البته باید گفته باشم اعلام جدول زمانی برای خروج نیروهای بین المللی و رهایی پنج مقام امنیتی و سیاسی و نظامی طالبان، به لحاظ روانی به نفع طالبان می باشد. طالبان به این گونه مورالها نیاز دارد ولی تاثیری برای تقویت طالبان در میدانها عمل فکر نمی کنم داشته باشد طالبان در میدان جنگ، به شدت تضعیف شده است و هچ کاری را در مقابل نیروهای امنیتی ما نمی توانند انجام دهند. اگر افغانستان با دیپلماسی فعال متحدان خود را داشته باشد و سند همکاری را امضا نماید و نیروهای امنیتی خود را تقویت نماید درآن صورت هیچ نگرانی درکارنیست.

 http://nateqi.me/index.php/politic/233-2014-05-26-1
5-49-57
http://nateqi.blogsky.com/1393/03/05/post-918/
https://www.facebook.com/mohammadnateqi.nateqi/notes

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد