نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

دلایلی که مردم ازپارلمان حمایت می کند چیست؟

دلایلی که مردم ازپارلمان حمایت می کند چیست؟

 

 

نظارت براموراجرایی کشور، عمده ترین دلیل است تفاوت پارلمان با قوه مجریه دریک مساله اساسی نهفته است قوه ای مقننه به دلیل اینکه با اموراجرایی سروکارندارد،کم ترمی تواند آلوده به فساد شود منبع فساد دراموراجرایی کشوراست مدیران نظام  ازصلاحیتهای اجرایی خود درصورت نداشتن ترس هرکاری را می توانند انجام دهند.

 

 معاملات خطرناک مالی قراردادهای سود آورد.بسترهای وشرایط فساد را تسهیل می کند.یک مقام اجرایی می تواند درپشت خیلی ازقراردادها قراربگیرد وکسی هم مطلع نشود فساد های نامریی ونامکتوب خطرناک است.آنچه درمورد وزیرمالیه روی داده است کشف حسابهای مالی وزیراست این ها درمقابل معاملات ازنوع رشوه های کلان دریک قرارداد استراتژیک بسیارناچیزاست ثبت دارایی ها سرنخی می تواند باشد برای پی بردن به عمق داراییهای یک مقام ومدیراجرایی البته همه این مسایل مشروط است به امورسیاسی.سیاستهای شفاف می تواند ازاین سرنخها بدرستی درامرمبارزه با فساد استفاده نماید اراده سیاسی پایه کشفیات فساد های اداری ومالی است.

 

پارلمان به دلیل ماهیت کاری اش که دراموراجرایی دخالتی ندارد ونمی تواند اسنادی خارج از امورقوانین را امضای نماید.به همین اساس است که پارلمان می تواند ناظر خوبی برای اداره کشورباشد.پارلمان به هراندازه اصولی تابع قوانین باشد به همان اندازه می تواند تاثیرگذاردرامرحکومت داری خوب باشد نظارت پارلمان دراداره کشورحیرت  انگیزاست پارلمانها با دوشاخصه قدرت ونظارت می توانند کارهای اساسی را انجام دهند.مردم ازنظام های پارلمانی فقط به این دلیل حمایت می کنند که آن را بعنوان ناظرمی شناسد قوه ای مقننه می تواند امورکشوررا نظارت نماید وقوانین درست وضع کند وازحکومت وقوه ای اجراییه، اجرای قانون را بخواهد.عمده ترین وظایف پارلمان نظارت،تطبیق قوانین ووضع قوانین برای کشوراست.مردم به همین دلیل علاقمنداست که ناظران باید توانایی، قدرت داشته باشند ناظرتوانا می تواند خطاکاران را شناسایی ونظارت  وآنها را ازوظایف شان برکنارنماید.

 

 درمورد دووزیرکلیدی حکومت رییس جمهورکرزی پارلمان به عمده ترین وظایف خود توجه کرد وآن را عملی ساخت امورامنیت استقلال وتعرض به تمامیت ارضی، مساله ای ساده ای نیست وزرا دفاع وداخله ازنظرپارلمان به درستی نتوانستند برخورد نمایند وپاسخ های بسم الله محمدی وزیرداخله وعبد الرحیم ورد ک برای پارلمان کشورقانع کننده نبود.این نوع برخورد تکانه شدیدی را ایجا د می کند اعتبارواهمیت پارلمان کشوررا بالامی برد وخود پارلمان ازسوی مردم وموکلان خود مشوقها وستایشهای زیادی را دریافت می کند.این نوع اقدامات بسیاراهمیت دارد وزمینه های حکومت داری خوب را فراهم می کند حکومت داری سالم وخوب فقط با نظارت پارلمان ممکن است.نظارت پرقدرت پارلمان ووضع قوانین کارساز،ازمسئولیتهای تعریف شده همه پارلمانها دردنیا شمرده می شود.

 

پارلمانها ونظام های پارلمانی سالم ترین حکومتها را رهبری می کنند.دراقتدار نظام پارلمانی مدیران نظام جرئت خوردن مال حرام را ندارد وکارهای آنها بصورت سیستماتیک نظارت وکنترل می شود.به همین خاطراست که ترجیحات نظام پارلمانی بخصوص درکشورهای عقب مانده که اهمیت واصالتی به قوانین نمی دهند، خیلی مهم است دراین گونه ممالک اصل مناسبات حکومتی را روابط وتمایلات مدیران هدایت می کنند قانون هیچ ارزشی ندارد.نظام پارلمانی که خود منبع جعل قوانین است اهمیت زیادی می تواند داشته باشد.چالشهای که یک پارلمان را تهدید می کند ونقش آن را درحد دلالان مدیران اجرایی پایین  می آورد،پارلمانها ی غیرسیاسی وغیرحزبی است افراد درپارلمان جمع می شوند وازطرف مردم انتخاب می شود ولی وکلاء مردم درک جمعی ندارند وازطرف گروهای سیاسی انتخاب نشده اند که برنامه های حزبی را درامورکشورداری مطرح نمایند آنها دردایره درک منافع شخصی وبرنامه فردی خود با مسایل برخورد می کنند این خیلی واضح است که فرد، برنامه ای فردی خودرا دنبال می کند.

 

پارلمان افغانستان تاحدی زیادی به این مشکل گرفتاراست ودلیل مساله نیزوکلاء هستند که مستقلانه وارد پارلمان شده اند وهیچ تعهدی گروهی وسیاسی برکردارورفتارآنها درپارلمان وجود ندارند.این گونه وکلا عمدتا توسط مدیران اجرایی شکاروتطمیع می شوند مدیران اجرایی می توانندبا دادن امتیازوتقرریها خارج ازقانون یک وکیل را دراسارت ودام خود درآورد این مساله به همان اندازه که تسری وعمومیت پیدانماید به همان اندازه خطرناک می شود ممکن است پارلمان کاملا سقوط نماید قوه مجریه با داشتن تسهیلات وامکانات وکلاء را گرفتاردامهای خود نماید دروزارت خانه ها چرا این همه مامورتوسط وکلاء معرفی شده اند وخارج ازقانون پذیرفته شده اند وزیر ومدیران با صلاحیت نظام خارج ازقوانین ماموران اداره اش را، ازوکلاء گرفته اند وبه این صورت رشوتی گرفته شده است ودهان وکیل را بسته است وکیل به دلیل اینکه اقاربش توسط وزیربا سفارش وملاقات استخدام شده است برای همیشه ازمدیراجرایی ممنون است این یک نوع فساد است که بصورت تعامل دوجانبه ای وزیرووکیل صورت گرفته است.

 

 وزیرچراوقت زیادی برای ملاقات با نمایندگان مردم می گذارد درحالیکه همان وزیربا مامورین داخل وزارت چنان متکبرانه برخورد می کند وماها مامورین وزارت قادر به ملاقات وزیر نمی شود. بصورت روزمره کارهای مامورین با مقامات وزارت مرتبط است یک دوستی می گفت که همین مقدارمی دانم که وزیری داریم زیرا وی را درتلویزیون دیده ام وگفته است که وزیر است دروزارتخانه ما.همین وزیرهرلحظه وهرساعت درخدمت وکلاء است کیفیت کاری ماموران وتراکم مامورین دروزارت خانه ها ناشی ازهمین مقرریهای غیرقانونی وواسطه بازیها درنظام ما است.

 

چالش درپارلمانهای غیرحزبی وغیرسیاسی همین است وپارلمان را درحد ابزاردست قوه ای مجریه تنزل می دهد.این مساله وقتی خطرناک می شود که ساختارنظام سیاسی، ریاستی باشد زیرا درساختارریاستی پارلمان هیچ نقشی ندارد وکلاء ازقبل دانسته اند که تلاشهای آنان بجای نمی رسند ودرگیری با قوه اجراییه درنظام ریاستی امرعبث وضایع کردن وقت است.ساختار،انگیزه های مقابله وبرخورد را ازنمایندگان مردم می گیرد نظام پارلمانی درکشورمثل افغانستان اهمیتی زیادی دارد. رییس جمهوردرصورتی دراجرای فرمانش موفق می شود که پارلمان باوی همکاری نماید. پارلمان درصورتکه بتواند مقامات اجرایی کشوررا استجواب استیضاح وسلب صلاحیت نماید. کاری که درهفته گذشته اتفاق افتاد دراین صورت مقامات اجرایی می ترسد وجرئت فساد ازآنها گرفته می شود اعضای پارلمان به دام آنها کم ترگرفتارمی شود.

 

 جالب است که نوع اراء علنی ومخفی را بدانیم دررای علنی هیچ وزیری به مرحله سلب صلاحیت نمی رسد اما دررای مخفی وزیردفاع با 146 رای سلب اعتماد می شود.درک تفاوت واضح است وکلاء رابطه وملاقات با مقام وزارت داشته اند وکارهای زیادی وزیربرای آنها کرده اند.رای علنی نمی تواند باعث سلب اعتماد شود ولی رای مخفی که پای قضاوت وجدانی دربین است، تغییراساسی می کند وزراء به راحتی سلب صلاحیت می شوند.رییس جمهورازیک سو ازپارلمان کشورکمک می خواهد ومی گوید: که من دیگرمصلحت گرایی نمی کنم مرا کمک کنید. پارلمان درامرمبارزه با چالشها به رییس جمهورکمک کرده است سلب صلاحیت دووزیر اقدامات قانونی پارلمان است رییس جمهور دربرابراین اقدام قانونی مجلس، وزراء سلب اعتماد شده را به همان مقام بعنوان سرپرست تعیین می کند درحالیکه این کار با مفاد قانون اساسی درتضاد است ودیدیم پارلمان به شدت نسبت به این مساله به رییس جمهوراعتراض کرد.تصرفات این گونه ازسوی قوه ای اجرائیه ناشی ازهمان ساختاراست.

 

درساختاربرای قوه ای مجریه منزلت بالای درنظرگرفته شده است.مردم با ساختارریاستی حقیقتا مشکل دارد زیراکه نقش نظارت ملی را درامورحکوت داری ازبین می برد مردم ازساختارهای پارلمانی حمایت وپشتیبانی می کنند این مساله دلیل دارد مردم درنظام پارلمانی به یک نوعی خودرا شریک ساختارقدرت می داند.مثالهای زیادی دردنیا است که نظام پارلمانی عامل نجات شده است درلیبی اگرنظام وقدرت پارلمانی نبود این کشورپس ازانقلاب تجزیه شده بود.دلایلی زیادی است که مردم ازقدرت پارلمان ونقش نظارتی آن حمایت می کند ورییس جمهوربه فیصله های پارلمان حرمت بگذارد مصلحت گرایی را کناربگذارد.آقای ورد ک با وداع ابدی با وزارت د فاع نمره ای بهتری را گرفته است.آقای محمدی نیزهمین کارراباید نماید.پارلمان ونظارت پارلمانی درامورحکومت داری خوب امرشایسته است.

پاکستان درمسیرمعامله و بازگشت به سیاستهای سنتی گذشته

پاکستان درمسیرمعامله و بازگشت به سیاستهای سنتی گذشته


 

با روی کارآمدن حکومت راجا پرویزاشرف ،پاکستان با سرعت وهماهنگی بشتری درمسیرمعامله وگفتگو با آمریکا قرارگرفته است.حکومت تازه موفق شد کمکهای یک میلیارد دولاری آمریکا را دومرتبه دریافت نماید.این مساله درحیات اقتصادی درهم شکسته پاکستان تاثیرات شگرفی خواهد داشت آمریکا درزمان حکومت پیشین این کمکها را بصورت پاکستان بست.حال این کمکها درمسیراصلی خود بازگشته است.


حکومت پاکستان موفق شد با گفتگوهای سازنده پول اعتماد را بین دوکشورترمیم نماید روابط پاکستان وآمریکا استواربرکهن ترین پلها بود.ازهمان آغازجدال ومناقشات کسی باورنمی کردکه مناسبات این دوکشوربه تیره گی وویرانی پولهای سنتی بیانجامد.آقای گیلانی سیاست مدارمتکبربا منظرایده آلیستی برخورد های تندی با آمریکاییها داشت وی فکرمی کرد که می تواند راه خود را با تکیه به چین ودیگرکشورهای منطقه جدایی ازآمریکا، ادامه دهد اما وی خیلی سریع ناکام شد.جانشین او آقای راجا پرویزاشرف با تجدید نظرکامل با شجاعت وواقع نگری همه پولها را ترمیم کرد وی بدون ملاحظه ای بنیادگرا ها واعتراضات خیابانی آنها همه راه ها را بصورت ناتوبازکرد.درکناراین مسایل امروزاخباری منتشرشد که مقامات پاکستانی وارد گفتگوهای بسیارمهم وبی سابقه درمورد شبکه های تروریستی حقانی والقاعده با آمریکاییها شده است.دپلماتهای پاکستانی توافق کرده که شبکه های حقانی را ازخاک پاکستان خارج نماید درادامه گزارشها آمده است که مقامات پاکستانی به آمریکاییها قول داده که بصورت مشترک آنها راسرکوب نمایند.


توافقات ازاین نوع بین پاکستان وآمریکا درمورد شبکه های تروریستی حقانی، درتاریخ مناسبات دهه ای حاضربی سابقه است زیرا استخبارات پاکستان چنان عرصه ها راتنگ ساخته بود که رییس ستاد مشترک آمریکا آقای مولن گفت: استخبارات پاکستان با ارتش آمریکا می جنگد واین جنگ را بصورت نیابتی انجام می دهد. بدنبال این مساله درسال2011 دریک اقدام بی سابقه بخش عمده ای کمکهای آمریکا به پاکستان قطع شد.آمریکا سالانه دومیلیارد دولاربه پاکستان کمک می کرد.درکناراین مسایل درماه می 2011 تیم ویژه ای آمریکا بنام تیم ششم به خانه اسامه بن لادن درمنطقه ایبت آباد، حمله کرد واسامه را درجا کشت وجنازه وی  را آمریکاییها باخود به آفغانستان آورد درظرف کم ترازچهل ساعت وی را دریا عرب انداخت.این مساله را پاکستانیها نشانه تحقیرودروغ گویی خود تلقی کرد وموضع سختی درمورد آمریکاییها اتخاذ کرد در26 نوامبر2011 واقعه ای دیگری پیش آمده درمرزمشترک افغانستان وپاکستان درمنطقه ای سلاله 24 چهارسربازپاکستانی دریک عملیات آمریکایی کشته شدند وپس ازآن حکومت گیلانی با عصانیت راه های اکمالاتی ناتورا برای هفت ماه بست.


مناسبات پاکستان وآمریکا دربدترین حالت ممکن درتاریخ خود قرارگرفت.آقای گیلانی هم چنان به شرایط داخلی وعوامل خارجی امید واربود وی فکرمی کرد درنزاع با دادگاه عالی درمورد حسابهای مالی رییس جمهورزرداری باکمک پارلمان می تواند مقام خود را حفظ نماید اما دراین کارموفق نشد دادگاه عالی وی رابرکنارکرد.راجاپرویزاشرف خیلی سریع سیاست یک صد هشتاد درجه تغییر را، درپیش گرفت.درشرایط حاضرگام های بلندی درمسیرمعامله وبهبودی روابط برداشته است.برخورد با شبکه حقانی وحامیان وی دروزیرستان شمالی جدی ترین اقدامات اسلام آباد است آمریکا درکنارشبکه القاعده ازگروه حقانی نفرت زیادی دارد وهرگزحاضرنیست که با این گروه وارد گفتگوشود.حال پاکستان با آمریکاییها به توافق رسیده است که درمورد این گروه تصمیم مشترک بگیرد. البته این مساله واضح نیست که برای برچیدن این گروه چه نوع اقدام مشترک گرفته خواهد شد.خبرها حاکی ازآن بود که اردوی پاکستان هماهنگ با آمریکا وارد جنگ با این گروه ومتحدانش دروزیرستان شمالی می شوند.


آگاهان سیاسی معتقد هستند که کارمشترک برای برچیدن شبکه حقانی القاعده وگروه گل بهادرخان ازپاکستان قطعی است.پاکستان واستخبارات این کشوربا اطمینان ازغرب وآمریکا درفکرایجاد فضای مناسب برای این گروها درداخل افغانستان است. پاکستان ازچندین ماه است که مناطق ازخاک افغانستان را مورد حمله های شدیدی راکتی قرارداده است امریکه درافغانستان بازتابهای شدید وگسترده ای داشت درپیوند به همین مساله است که دووزیرکلیدی کابینه رییس جمهورکرزی قربانی می شوند بسم الله محمدی وعبدالرحیم وردک درپارلمان کشوربدلیل کوتاهی درامردفاع ازخاک افغانستان استیضاح وسلب اعتماد گردید.بامبارانها، هم چنان ادامه دارد مقامات امنیتی گفته اند که پاکستان ازچند محورحتی وارد خاک افغانستان شده است.آنها گفته اند که پاکستان قصد دارد مناطقی را درولایتهای کنرونورستان ازسکنه خالی نماید وآن مناطق را دراختیارشبکه حقانی ودیگرتروریستهای افغانی قراردهد.آمریکا ونیروهای ناتو نسبت به این قضیه بی تفاوت است افغانستان هیچ اعتراض روشنی ازآمریکا وغرب ونیروهای ناتو نشنیده است سکوت معنی دار غرب وآمریکا دربرابرحملات بیرحمانه پاکستان خالی ازابهام ومعاملات پشت پرده ودورازرمز رازنمی تواند باشد .


دلایلی است که سکوت آمریکاییها را توجیه می کنند ناتودرحال خروج ازافغانستان است  یگانه راه بازگشت اراضی پاکستان شناخته شده آمریکا تا زمان بازگشت کامل نمی خواهد با پاکستان وارد مشاجرات شود که منجربه اخلال دربازگشت شان شود آمریکا دربرابر اقدامات وتعرضات پاکستان به خاک افغانستان سکوت اختیارمی کند واین سکوت معنی مهم دارد.دلیل دیگر، معاملات وتوافقات استراتژیک نانوشته با کستان می تواند باشد.تحلیل گران پاکستانی همواره سیاست مداران شان را ملالمت می کرد که حکومت رییس جمهورکرزی درعرصه مناسبات بیرونی ازپاکستان جلوزده است افغانستان با امضای پیمانهای استراتژیک عرصه مهمی را درسیاست خارجی خود اشغال کرده است درحالیکه پاکستان با دنیا درحال قهروعصبانیت بسرمی برد آنها به سیاست مداران خود گفتند که این نوع سیاست هرگزبه صلاح منافع ملی پاکستان نیست.


مقامات اسلام آباد می خواهند گام های مهمی را به جلوبردارند وافغانستان را درحاشیه براند.پاکستان اگربخواهد می تواند بزودترین فرصت ممکن اعتماد غرب را طرف خود جلب نمایداین مساله برای پاکستان سخت نیست این کشورظرفیت وتوانانیهای بسیارزیادی دارد.قراین نشان می دهد که چنین تصمیمات دراسلام آباد گرفته شده است وگامهای مهمی نیزاین کشوربرداشته است آنها به غرب اطمینان خاطرداده که دیگرگروهای ازنوع شبکه حقانی منافع شما را نمی تواند تهدید نماید وآنها هرگزاخلالی درپروسه بازگشت نا تو ازخاک پاکستان نمی تواند ازهمه مهم تراینکه شبکه های تروریستی را درصورت لزوم مشترکا سرکوب ونابود می کنند.پاکستان واقعا اگرسیاستهای سنتی خود را احیا نماید افغانستان را ازقافله عقب می اندازد دیگراین کابل نیست که حرف اصلی ویا مساوی با پاکستان را می زند.غرب با ایجاد مناسبات گذشته دیگربه حرف افغانستان گوش نمی دهد آنها درصورت رسیدن به نقطه اعتماد، جنگ وصلح افغانستان را ازعینک پاکستان تماشا  می نمایند.


 گوش دادن به حرفهای کابل درصورتی برای غرب وآمریکا معنی داشت که پاکستان با سیاستهای سید رضا گیلانی راه خودش را ادامه می داد.حال قضیه کاملا فرق کرده است پاکستان می خواهد درمسیرسیاستهای سنتی خود برگردد وهرگزنمی خواهد مناسبات خود راباغرب خراب نماید دلیل ندارد که جدایی ازغرب زندگی نماید دراین صورت غرب منافع خودرابشتردرپاکستان جستجو خواهد کرد این مساله تازه ای نیست تاریخ مناسبات پاکستان با غرب همین گونه بوده است.پاکستان درسه ده اخیریک مساله را عمدا نخواست حل نماید ولی حالا به نظرمی رسد که درصدد حل آن موضوع نیزبرامده است پاکستان مسایل داخلی  افغانستان را ازدید یک قوم می نگریست پرویزمشرف دریک مورد با صراحت اعلام داشت که حقوق پشتونها چه می شود مقامات اسلام آباد فکرمی کردند که با تکیه به نخبگان وسیاست مداران افغان می توانند همه مسایل افغانستان را به سمت منافع خود هدایت نمایند.


 آقای راجا پرویزاشرف وهئیت همراه ایشان هنگام دیدار ازکابل درماه گذشته، حرفهای تازه ای داشت آنها درکابل گفتند که درمذاکرات صلح باید همه احزاب ونمایند گان شرکت داشته باشند درگفتگوی صلح درپاکستان ازهمه دعوت می کنند آنها گفتند که با تمام اقوام افغانستان بعنوان یک واقعیت درتماس خواهند بود افغانستان متعلق به همه اقوام ساکن دراین کشوراست وما با همه رهبران سیاسی افغانستان درتماس خواهیم بود آقای اشرف گفت:پاکستان دیگرپاکستان گذشته نیست.به نظرمی رسد که پاکستان دیگراحتیاطات لازم را درسیاستهای خود ندارد زیراکه ازغرب وآمریکا ترسی ندارد دریک معامله ای معنی دار تمامی مسایل خودرا حل کرده است پاکستان پل اعتماد راساخته است وشاید هم بهترهم ساخته باشد دراین صورت هرکاریکه بخواهد می تواند انجام دهد. پاکستان با سیاست های گیلانی همراه غرب وآمریکا، مشکل داشت.


پاکستان با پالیسی ازنوع ضیاء الحق هیچ مشکلی با غرب ندارد وحرف اول را هم درمورد افغانستان می زند.مگرضیاء الحق با ایجاد اعتماد باغرب ازپول غرب برای خود بمب اتم نساخت وقتیکه اعتماد باشد هرکاری می شود کرد بنظرمی رسد پاکستان این اعتماد را می خواهد بوجود آورد ونشانه های بهبود، بخوبی نمایان است. با این وضع پاکستان درمسیریک معامله کلان باغرب قرارگرفته است ومی خواهد همه ابتکارات را درجنگ وصلح افغانستان بدست گیرد.

 



رییس جمهورچه کسانی را بجای دومقام رد صلاحیت شده معرفی می کند؟

رییس جمهورچه کسانی را بجای دومقام رد صلاحیت شده معرفی می کند؟

 

درپی رد صلاحیت وزیران دفاع وداخله،رییس جمهورکرزی درفردای آن روز آقایان عبد الرحیم ورد ک وبسم الله محمدی را به عنوان سرپرستان دو وزارت دفاع وداخله تعیین کرد این امربا حدس گمانها وبد بینیهای کم تری نسبت به مقام سرپرستی ابراز شده است گفته می شود رییس جمهور بزود ترین فرصت ممکن چهره های تازه ای را درمقام دو وزارت به پارلمان کشورمعرفی می کنند.


نام های احتمالی را که رسانه های کشوراعلام داشته دلیل رفع بد گمانیها می باشد.درگذشته رییس جمهوروزرای کابینه اش را به زودی  به پارلمان معرفی نکرد وهمین طوراهمیتی به معرفی اعضای استره محکمه ورییس آن قایل نشد رییس جمهورکارهای اجرایی را با مقامات سلب صلاحیت شده درقالب سرپرست ادامه داد رییس دیوان عالی کشورهنوزکه هنوزاست خارج اززمان قانونی خود عمل می کند.ولی این بارقراین نشان می دهد که رییس جمهوربزودترین فرصت ممکن دونفررا ازتیم خود به پارلمان کشورمعرفی می کند.نام های که برای دومقام وزارت دفاع وداخله گرفته شده اند همه ازتیم رییس جمهورکرزی هستند مثلا آقایان معصوم استانک زی،رییس دارالانشاء شورای عالی صلح،ضراراحمد مقبل وزیرمبارزه با مواد مخدر که سابقه کاردروزارت داخله را نیزدارد وهمین طورخود بسم الله محمدی که درکابینه باقی می ماند.عتیق الله بریالی معاون پیشین وزارت دفاع وآقای اسدالله خالد، نیزازدیگرنام های هستند که برای معرفی درپست های دووزارت دفاع وداخله ازآنها نام گرفته شده اند.


 قدرمسلم این است که آقای وردک دیگردرکابینه نیست اما شانس بسم الله محمدی برای ماندن درکابینه خیلی زیاد است.درموردآقای وردک ازهم اکنون زمزمه های شنیده شده است که ایشان بعنوان سفیردرآمریکا تعیین می شود وسید طیب جواد نیزازنام های است که درکنار دیگرچهره چانس ورود به کابینه را دارد.درمیان این نام ها ویا احتمالا نام های دیگری که ممکن است درروزهای آینده برملا شود بطورقطع دونفرازوفادارترین آدم ها به تیم حاکم درپارلمان بعنوان وزیرمعرفی می شوند.ملاحظات زیادی را رییس جمهوردرنظرمی گیرد که عمده ترین آن براساس یک هدف خواهد بود.هدف انتخابات سال 2014 است رییس جمهورمی خواهد کاری نماید که مدیران کشوردرامرانتخابات هماهنگ وهمسو باوی عمل نماید این مساله برای رییس جمهورازاهمیت درجه اول برخورداراست.رییس جمهوربلحاظ قانونی خودش نمی تواند کاندید باشد اما هرگزدرمورد انتخابات نمی تواند بی طرف بی طرف وبی تفاوت بماند. انتخابات برای رییس جمهورمساله بسیاراساسی است این مهم نیست که چه کسی ازکدام قبیله وسمت دومقام برجسته وکلیدی را تصاحب می کنند.مهم این است که آن شخص تاچه اندازه وفاداراست.


البته همان گونه که گفتم ملاحظات قومی وسمتی برای جامعه مثل افغانستان خیلی مهم است ولی مقامات دردووزارت بگونه ای برگزیده خواهند شد که اصل مساله را فراموش نکنند.فضل احمد معنوی درکمیسیون مستقل انتخابات امروز بهترین مهره است رییس جمهورضریب اطمینان بالای نسبت به ایشان دارد این مقام هرگزازاین سمت کنارگذاشته نمی شود زیرا آقای معنوی به اصول انتخابات پای بند است که هماهنگی با قوه اجرائیه داشته باشد.وی خود را مرد اصولی معرفی می کند ولی مخالفان هرگزآقای معنوی را شخصیت بی طرف درانتخابات قبول ندارند وی به دلیل دانش وتجربه ای که دارد می تواند امورانتخابات را به بهترین صورتی به طرف خواسته ها ومطالبات نظام سوق دهد.وزرا داخله ودفاع اگردارای چنین مواصفات باشد قطعا برای معرفی مناسب است ضرار احمد مقبل ومعصوم استانکزی را مثال می زنیم هردو مواصفات قبیله ای خاص خود را دارند اما  ترجیحات مقبل برای وزارت داخله خیلی بشتراست نسبت به معصوم استانکزی.


 رییس جمهور میزان وفاداری را درهردونفربه یکسان کشف کرده است مقبل دراین میان ترجیحات بشتری برای مقام وزارت داخله می تواند داشته باشد با معرفی وی هم لعل بدست می یاید وهم دل یارنمی رنجد این مساله برای معرفی دومقام خیلی مهم است با یک تیردونشان زده شود آگاهان درمقایسه ومقابله بین آقای معصوم استانکزی وضراراحمد مقبل چرا احتمال ترجیحات برای مقبل را بشتردانسته اند زیرا مقبل وفادارترین مقام به رییس جمهورکشوراست وزارت داخله جای بسیارمناسبی برای ایشان است.دلایل سمتی وقومی نیزبه اهمیت مساله می افزاید معصوم استانکزی دروفاداری اش به تیم حاکم وشخص رییس جمهور،همه مرزها را عبورکرده ومطمئن ترین مقام برای ایشان است امامعرفی ایشان بجای محمدی دروزارت داخله با چالشهای دیگری روبرو می شود اگرقرارباشد که برای وزارت داخله یکی ازاین شخصیت ها معرفی شود شانس مقبل خیلی زیاد ترنسبت به استانکزی خواهد بود.


 با آمد مقبل چانس محمدی دروزارت دفاع خیلی کم خواهد شد بجای عبدالرحیم وردک، کسی ازجنس خود وی معرفی می شود اینها ازدشواریها وپیچیدگیهای جامعه افغانی است.رییس جمهورآگاهی کامل به این مسایل دارد ومی خواهد کسانی را دراین مقام ها معرفی نماید که توازن قومی وصفت وفاداری را به رییس جمهورکرزی داشته باشد.انتخابات سال 2014 ازاهمیت خاصی برای همه بخصوص رییس جمهور برخوردار است رییس جمهورمنتخب سال 2014 باید کسی باشد که راه ورسم رییس جمهورکشور را ادامه دهد.این هدف درصورت محقق می شود که مدیریت های اجرایی نظام دراین سمت کارنماید گرچه همه مقامات درامرانتخابات شعاربی طرفی سرمی دهند اما حقیقت مساله با شعارخیلی فرق دارد.نتایج انتخابات با مدیریت آقای فضل احمد معنوی بسیارمتفاوت خواهد بود مخالفان اذعان دارند که آقای معنوی بی طرف نیست.ایشان نسبت به یک چهره دیگر با وفاداری کم تروبی طرفی بشتر قابل مقایسه نیست منتقدان ایشان می گویند که: معنوی مدیرسرنوشت سازانتخابات با هیچ کسی مقایسه نمی شود زیرا وی با درایت زیاد همه تخم ها را درسبک رییس جمهورمی گذارد.


قبول کردن این مساله درشعاروحرف خیلی دشواراست. منتقدان حکومت ازهمین الان اذعان کرده اندکه درعمل وپراکتیس مدیران برگزیده شده ازسوی رییس جمهور،هرگزنمی توانند بی طرف باشند.دراین میان نقش پارلمان خیلی مهم است پارلمان در حوزه اختیارات خود درمورد وزراء معرفی شده،اصل بی طرفی را درکنارشایسته سالاری  درنظربگیرد.انتظارمردم ازپارلمان کشوردربرخورد با قضیه جزءاین نیست آن دسته ازاعضای پارلمان که درجناح مخالف واپوزیسیون قرارگرفته، با مسئولیت بشتری با قضیه نگاه کنند زیرا شفافیت انتخابات سال دوزهزارچهارده، عمده ترین مساله ملی است اگرانتخابات عادلانه وشفاف با مدیریت کارگزاران بی طرف انجام شود بدون شک مردم افغانستان سربلند است دراین صورت دشمن درسایه یک حکومت برگزیده شده، هیچ کاری نمی تواند.

 نگرانی پس ازسال 2014 ناشی ازهمین بی نظمیهای درونی وسیاسی خواهد بود انتخابات با صد ها سئوال وتقلب نمی تواند حکومت قوی وخوب


دربرابرمشکلات را به جامعه معرفی نماید دشمن دربرابریک حکومت متزلزل با مشروعیت اندک هرکاری می تواند انجام دهد.امروزروزنامه های غرب با اشاره به مسایل 2014 به نگرانی های عمیق جامعه افغانی اشاره داشت روزنامه دیلی تگراف به نقل ازآقای کامرون گفت:خروج شتاب زده نیروهای بین المللی ممکن است مشکل سازشود.روزنامه درتحلیل خود با استناد به گفته های کامرون نخست وزیرانگلیستان نوشته است که : شبکه القاعده ومتحدان وی ممکن است دوباره به افغانستان برگردد. درروزنامه غرب وضعیت نیروهای نظامی وامنیتی خوب بررسی نشده است تحلیل گران غربی هزارفراری ارتش وپولیس را مثال آورده اند آنها این نتیجه گیری را داشته اند که با این وضع خروج شتاب زده نیروهای بین المللی ازافغانستان فاجعه بازگشت القاعده را درپی خواهد داشت.


آقای داویدکامرون با صراحت به خطربازگشت القاعده وطالبان اشاره کرده است وی برای این موضوع دلایلی را ذکرکرده است وی گفته است که کاستیهای زیادی درارتش وپولیس افغانستان وجود دارد.اردو وپولیس حاضربرسری وظیفه شان نیستند تعداد زیادی گریخته .طالبان درسیستم اردو وپولیس نفوذ کرده اند. درکناراین همه چالش امنیتی انتخابات شفاف نداشته باشیم بدون شک فاجعه بازگشت تبهکاران، افغانستان را تهدید می کند.اینها مسایل اندکی نیست بی طرفی درامر انتخابات وفاق ملی ووحدت جامعه،درواقع ضامن پیروزیهای ما دربرابرخطرات تروریست می تواند باشد.پارلمان با اصل بی طرفی ورعایت شایسته سالاری می تواند مدیران لایق را برای مقامات مهم وکلیدی دو وزارت برگزیند روزهای آینده روزهای آزمونهای سختی برای پارلمان کشورشمرده می شود اقدامات پارلمان در رد صلاحیت ازجدی ترین کارهای پارلمان درسالهای اخیربود واین مساله با استقبال مردم روبرو شد.


 درانتخاب بدیل سلب صلاحیت شده ها، وکلاء کاری نمایندکه مورد ستایش وحمایت قراربگیرد زیرا وحدت ووفاق ملی حمایت مردم ازدولت ،همه چیزرادرافغانستان گرانتی می کند.وزراء با همان ملاحظات که بیان شد ازسوی رییس جمهور، به پارلمان معرفی می شوند پارلمان نیزبا معیارهای قانونی که دارد وزرای را برای مردم انتخاب نماید که امور مرتبط به سال 2014 را بخوبی مدیریت نمایند وانتخابات را بصورت شفاف ومنزه درچهارچوب قوانین کشوربخوبی انجام دهند وزراء ومقامات برگزیده شده رابطه مستقیم با انتخابات کشوردارند.مردم انتظاردارند، پایه ها ومقدمات انتخابات باید خوب طراحی شود اصل بی طرفی،اصل شایسته سالاری واصل قانون مداری درامرانتخاب رییس جمهورکشور،رعایت شود این کارها را فقط مدیران خوب وبی طرف می توانند انجام دهند.

بازتاب ها وداوریهای استیضاح وسلب صلاحیت وزیران

بازتاب ها وداوریهای استیضاح وسلب صلاحیت وزیران 

 

 

اقدام روزیکشنبه پارلمان درنوع خود بی سابقه بود.دووزیرکلیدی رییس جمهورکرزی سلب صلاحیت گردید.آقایان بسم الله محمدی وعبد الرحیم وردک وزراء داخله ودفاع با روحیه درهم شکسته وارد تالار شدند آنها نتوانستند دربرابرنمایندگان خود را نشان دهند وازکارکردهای خود بدرستی دفاع نمایند دومقام کلیدی حکومت رییس جمهوربگونه ای حرف می زدند که گویا ریک درکفش دارند آنها مصمم وقاطع با مسایل برخورد نداشتند.

 

گذشته ازناتوانی استدلال،نوع سئوالات ازطرف گروه پارلمانی بنام اصلاحات، شبهات زیادی را خلق کرده است.این گروه که حادترین پرسشها را مطرح کردند درفراکسیونهای داخلی پارلمان وابسته به وزارت پارلمانی هست .درگذشته این جماعت وفراکسیون شدید ترین موضع گیریها را دربرابرفراکسیون دیگربه رهبری عبد الظاهرقدیرداشت.گروه وابسته به وزارت پارلمانی سئوالات شان را بگونه ای بیرحمانه ای ازوزراء عنوان نمودند.این نوع برخورد این شبهه را ایجاد کرده است که دربرکناری واستیضاح وسلب صلاحیت دومقام وزیراین فراکسیون نقش محوری دشته است.پرسشی که مطرح شده این است که گروه پارلمانی طرف دارحکومت چرا این همه با سماجت وسرسختی یخن دومقام وزیر را گرفته است.دلیل آن چه می تواند باشد درحالیکه فلسفه فراکسیون های درونی پارلمان حمایت ازحکومت ومخالفت با حکومت را تشکیل می دهد. این فراکسیون ها هیچ دلیلی دیگری برای تشکیل فراکسیونهای خود نداشته است.

 

 منتقدان می گویند:دیروزجناح پارلمانی طرف دارحکومت وهماهنگ با وزارت امورپارلمانی وارد معرکه گردید آنها بودند که سئوالات شان را با صراحت، عریان بدون ملاحظات درمیان گذاشتند.جوسازی اصلی علیه دومقام کلیدی ازسوی فراکسیون پارلمانی وابسته به حکومت برجسته شد.کارت قرمز آقای ابراهیمی شرایط وتسهیلات استیضاح را فراهم ساخت.وزراء دفاع وداخله توسط وکلاء حامی حکومت سئوال پیچ شد امریکه منجربه سلب صلاحیت آنان گردید 146 رای علیه وزیردفاع و126 رای برضد وزیرداخله درصندوق انداخته شد وسرانجام هردووزیرازمقام وزارت پایین کشیده شدند. تحلیل گران مسایل پارلمانی مساله را موشکافی کرده اند وبد بینانه اظهارداشته اند که خود حکومت دردام انداختند وزراء نقش داشته است.وکلاء طرف دارحکومت سفارشی ونیابتی عمل کرده اند  ازجانب منتقدان هنوزاستدلالهای شفافی عرضه نشده اند. منتقدان حکومت چشم اندازهای بعدی را مهم دانسته وحوادث وروی داد های دیروزپارلمان را مرتبط به مساله انتخابات سال 2014 دانسته اند.

البته تکیه به دوعنصررا، ازروی داد دیروزمهم دانسته اند یکی اینکه وزیرداخله درامرانتخابات می توانیست بی طرف باشد مقاصد را که حکومت ازوی انتظاردارد برآورده نسازد. مخالفان ازهم اکنون نسبت به پروسه انتقال سیاسی تردید دارندآنها می گویند حکومت مدیران را می خواهد که هماهنگ با سیاست حکومت درامورانتخابات عمل نمایند مدیربی طرف به درد انتخابات نمی خورند.استدلال مخالفان ،انتخابات سال 1388 است دراین انتخابات شفافیت ازبین رفت دلیل مساله دقیقا برمی گردد به مدیران و کارگذاران حکومت. درانتخابات سال 1388 بی طرف نبود حتی وزیرمالیه درپرونده مالی خود استدلال می کند که آن مبلغ را برای کمک به انتخابات ریاست جمهوری دریافت کرده است.بسم الله محمدی وزیرداخله می توانیست بی طرف باشد وازپروسه انتخابات بصورت بیطرفانه نظارت ومدیریت نماید گفته شده است این بی طرفی ازهم اکنون درمطالعات حکومت وتیوریسنهای انتخاباتی آن تثبیت شده بود به همین اساس ازوزیرداخله حکومت نمی خواست حمایتی صورت بگیرد اقدامات بیرحمانه ای فراکسیون طرف داران حکومت نشانه ای این شبهات وبرداشتها شده است.

 

 البته گفتن این حرف خیلی سخت است اما کاندیدی که رییس جمهورمعرفی می کند ورفتارفراکسیون طرف دارحکومت درآینده نشان می دهد که شک وگمانهای منتقدان دربرابرحوادث دیروزپارلمان تاچه حد جدی است ازقبل گفته باشیم که حکومت دربرابرانتخابات پیش رو هرگزنمی تواند بی طرف باشد حکومت کاندید مورد نظرخود را دارد وبا تمام امکانات ازآن حمایت می کند.نوع اقدامات حکومت درمیکانیزمها، این مساله را نشان می دهد کمیسیون مستقل انتخابات وکمیشنرهای آن ازهم اکنون زیرسئوال رفته اند مخالفان دربی طرفی کمیشنرها وقوانین انتخابات معترض هستند وآنچه که می گذرد را قبول ندارند.برکناری وزیرداخله را نیزعطف به همین روند ساخته اند.

 

 اما درمورد وزیردفاع استدلالها نوع دیگری است وی البته بسیارپیرشده است وی ازسوی جنرالان داخل وزارت هرگزوزیرمناسب برای شرایط بحران دانسته نمی شدند زیرا درطی چهارماه ازطرف اردوی پاکستان، بیش ازدوهزارموشک به خاک افغانستان اصابت کرده است وزیردفاع انرژی کاردرشرایط فعلی وزارت را نداشت وزیریکه به اساس گفته های جنرالان وزارت دفاع فقط بتواند روزانه چهارساعت برای وزارت کارنماید ودیگرانرژی نداشته باشد چه گونه می تواند برای وزارت درحال جنگ مفید وموثرباشد.درمورد وزیردفاع یک نوع اتفاق نظردرپارلمان وجود داشت نوع اراء، عبوروتداخل فراکسیونها را درمورد وزیردفاع نشان می دهد وی با 146 رای برکنارشد این اراء ازهردوفراکسیون حکومتی وغیرحکومتی می توانست باشد حساسیت فراکسیون درمورد وزیردفاع کم ترنسبت به وزیرداخله دیده می شد.هردوحناح پارلمانی علاقمند بود که وزیردفاع انرژی وصلاحیت کاربرای وزارت دفاع را ندارد.

گذشته ازمسایل مربوط به شخص وزیر،حوزه کاری ومدیریتی وی نیزخیلی حساس است دفاع از مرزهای کشورمستقیما برمی گردد به وزارت دفاع مرزی که درمعرض شدید حملات قرارگرفته تمامیت ارضی زیرسئوال رفته است وزیردفاع هیچ کاری دراین امرمهم انجام نداده است بگفته ای خود ش تنها توانسته است نیروهای تحت فرمانش درداخل خاک پاکستان یک مسجد را تخریب نماید.فراکسیون حکومت درپارلمان نسبت به وزیردفاع به این دلایل علا قمندی نداشت گرچه کارهای وزیردفاع کم تربه مسایل انتخابات ربط می گیرد مساله مهم واتهامات عمده وسئوالات سخت ازوزیردفاع مساله تمامیت ارضی استقلال افغانستان ودلایلی ضعف ناتوانی وکهولت سن ونداشتن انرژی کاراست.درکناراین مسایل یک مساله دیگری نیزگفته شده است حکومت افغانستان چندان علاقمند نیست که بحران مرزی شدت وحدتی بشتری بین دوکشورداشته باشد سلب صلاحیت دووزیرفضای تازه ای می تواند ایجاد نماید قریب سه ماه است که افغانستان ازسوی پاکستان راکت باران می شود این همه حجم آتش روی افغانستان درزمان عبد الرحیم وردک وزیردفاع وبسم الله محمدی وزیرداخله ازسوی پاکستان صورت گرفته است.

 

 هردووزیربلحاظ ماهیت کاری ومدیریتی خودبا  این مسایل درگیرشدند امریکه با ادامه کارآنها سوء تفاهمات ناخواسته بین افغانستان وپاکستان بشتروبشترمی شد سلب صلاحیت وکناررفتن این دومقام درگیر، برای حکومت می تواند شرایط وفضای نوی را ایجاد نماید که با مدیران ووزیران جدید باب گفتگوها رابا پاکستان  دریک حالت بهتری شروع نماید.این منطق چندان قابل درک وشفاف نیست بهرحال می تواند یک استدلالی برای کاهش تشنجات درمناسبات سیاسی بین دوکشورباشد. مساله ای که حایز اهمیت است، وزرا معرفی شده ازطرف رییس جمهورکرزی می باشند آیا آنها می توانند انسانهای بی طرفی درامورانتخابات باشد؟ درحالیکه گفته شده است، یک وزیر قربانی بی طرفی شاید شده باشد.آیا انها می تواند فضای مناسب وآرامی را ایجاد نمایند؟ وخلاصه اینکه آنها می توانند با چالشها ومشکلات سوء مدیریت فساد دروزارت خانه های شان مقابله نمایند؟ اینها پرسشهای است که درآینده باید جواب داده شود با همه این مسایل نفس اقدامات پارلمان علیرغم سئوالات وانگیزها، ترجیحات زیادی دارد اقتدارپارلمان امردرست درمسیردموکراسی و مردم سالاری است وشرایط برای نظارت ملی درحکومت داری خوب را فراهم می کند.  

سلب صلاحیت وزیران داخله ودفاع افغانستان، نمایش اقتدار قانونی پار

سلب صلاحیت وزیران داخله ودفاع افغانستان، نمایش اقتدار قانونی پارلمان


 

حملات موشکی وراکت باران های مستمرپاکستان،قتلهای زنجیره ای ناامنی راه ها،سبب استیضاح مقامات امنیتی ونظامی گردید.امروز دو وزیرکلیدی حکومت رییس جمهورکرزی به پارلمان فراخوانده شد ند.پارلمان حقیقتا امروزاقتدارقانونی خود را به نمایش گذاشت براساس ماده 92 قانون اساسی پارلمان افغانستان حق دارد وزیران را استیضاح وسلب صلاحیت نماید کاریکه که امروزپارلمان به خوبی به آن پرداخت.


 وکلاء سئوالات گسترده ای پیرامون اوضاع امنیتی، راکت باران مستمر ولایات شرقی بخصوص دولایت مرزی کنرونورستان را،ازوزیران داخله وکشورداشتند. آنها درمورد قتلهای زنجیره ای نیزپرسشهای سختی ازوزرا بخصوص وزیرداخله کردند. دووزیرداخله ودفاع باید درحد بسیاربالای آمادگی می گرفتند وبه پرسشهای نمایندگان مردم پاسخ می دادند ازهمان آغازگفتگوها واضح شد که آقایان بسم الله محمدی وعبد الرحیم وردک وزیرا ن دخاله ودفاع توانایی دفاع ازخود شان را ندارند.استدلالهای که وزیردفاع داشت خیلی آبکی بود وی دریک مورد دست ازپا خطا کرد وبه نقل ازیک خبرگزاری داخلی گفت: ما بخوبی ازکشوردفاع کرده ایم ما به آن طرف مرزبه مراکزمشکوک حمله کرده ایم. وزیردفاع براساس گزارش این خبرگزاری اضافه کرد وگفت: من برای شما وکلاء اسناد دارم که به آن طرف مرزحملات داشتیم ویک مسجد درآن سوی مرزتخریب شده وسند آن را به شما نشان می دهیم.

اگراین گزارش دقیق باشد خود نشان دهنده نهایت استیصال وخلع منطق است.وزیردفاع مکررا به نیت پاکستان واهداف آن حمله ور شد اما این نوع حرف زدن دردی را دوا وکسی را قانع نمی کرد.این گفتن ندارد که خاک افغانستان درمعرض حملات راکتی پاکستان قرارگرفته است براساس گفته های نبیل رییس امنیت ملی بیش ازدوهزارموشک ازسوی پاکستان به خاک افغانستان پرتاب شده است آقای ورد ک بالاترازنبیل اطلاعات نداشت.امروزوی بصورت مرتب به پاکستان حمله کرد وپاکستان را متهم به نقض تمامیت ارضی واستقلال افغانستان کرد. آقای نبیل دراین مورد دقیق تر گزارش داد وی دوروز پیش درپارلمان به مسایلی اشاره داشت که امروز وزیردفاع بصورت واضحی به آن مسایل نه پرداخت وی به موضوعات کلی چون دفاع ازتمامیت ارضی واستقلال سخن گفت وی به  شعارخداوطن اشاره داشت.


درحالیکه نبیل به مسایلی چون تخلیه اراضی وجابجای تروریستها سخن می گفت این مساله خیلی جدی ترقابل مطالعه است که دانسته شود تخلیه مناطقی درولایات شرقی بخصوص کنرونورستان بخاطر انتقال وجابجای تروریستها ازوزیرستان شمالی به داخل خاک افغانستان باشد. امینت ملی درگزارش خود نشان داد که بخوبی کارهایش را انجام داده است واین اطلاعات را به وزارتخانه های دفاع وداخله داده است.امروزآقای وردک حتی ازشرح وبیان این مسایل عاجزبود وزیرداخله نیز چندان وضعیت بهتر ازوزیردفاع نداشت استدلالهای بسم الله محمدی وزیرداخله ناشی ازخلاء های زیادی که درپیشت منطق وی قرار داشت،مرتبط بود. وی بخوبی می داند که چالشهای بسیار زیادی درحوزه ای کاری وی وجود دارد آقای محمدی دربرابراین سئوال که قتلهای زنجیره ای ونا امنیهای سراسری مربوط به حوزه کاری وزارت داخله صورت گرفته است و تا حالا وزارت داخله دراین موارد چه کرده است؟

 آقای محمدی وزیر داخله درحالیکه تحت فشار روحی قرارداشت وخود را دربرابرپرسشها، خلع سلاح شده می دانیست.وزیرداخله موفق نبود وی نمی توانیست بحران بزرگ امنیتی درکشور ودر قلم روی اداره اش را به پارلمان توضیح دهد.وزیر داخله نمی توانیست به کشتار روزمره ای مردم درکنار مقامات ولایتی وپوسته های امنیتی پاسخ دهد وی نمی توانیست به حادثه کشته شدن احمد خان سمنگانی وده ها انسان بی گناه که درمراسم عروسی دخترایشان شرکت کرده بود،جواب دهد بزرگترین سئوال از وزیرداخله قتلهای زنجیره ای بود وی نتوانیست به این مسایل جواب دهد. ناامنی راه ها بخشی دیگری ازسئوالات بود که آقای محمدی نمی توانیست توجیهی برای آن داشته باشد اگر بصورت مشخص از کشته شدن یازده انسان بی گناه درطی کم تر ازدوهفته درمسیرمیدان شهر سئوال می شد آقای محمدی بصورت قطع نمی توانیست این جنایت را که درکنارپوسته های امنیتی ولایت صورت گرفته است،پاسخ دهد.


 آقای فدایی والی میدان وردک زیرنظر وزارت داخله عمل می کند هم چنان بکارهای خود درکناراین جنایتها ادامه می دهد واصلا برای فدایی والی میدان وردک مهم نیست که درکنارمقام ولایتش این اتفاقات روی داده است وانسانهای در حوزه کاری اش سربریده شده است.آقای فدایی بگونه ای با مسایل برخورد کرده است که گویا آنها انسان های قابل ذکری نبوده است.این مسایل درحوزه ای مدیریتی وعملیاتی وزیرداخله روی داده است.حادثه مرگبار سمنگان درکنار قتلهای زنجیره ای دیگر، تماما ازموضوعات است که در قلم روی کاری آنها روی داده است.امروز برای وزیران داخله ودفاع روز تلخی بود وزیردفاع با 146 رای و وزیر داخله با 126 رای سلب اعتماد نمایندگان را بدست آوردند. دو وزیر هرکدام 72 و90 رای موافق بدست آوردند.براساس حضور اعضای درپارلمان هرکدام برای کسب رای اعتماد 126 رای لازم داشت اما امروزآنها نتوانیست رای لازم را بدست آورند وازسوی مجلس نمایندگان سلب صلاحیت گردید.


پارلمان با این اقدام خود اقتدارخود را نشان داد ویک تکانه شدید دردستگاه اجرایی بوجود آورد. حکومت رییس جمهورکرزی امروزدوقربانی داشت وزراء داخله ودفاع درواقع قربانیان صریح سیاست های ضعیف حکومت است این درست که آنها درحوزه ای کاری خود، مشکلات وچالشهای زیا دی داشتند وزیردفاع هرساعت ده صبح به وزارت درحال جنگ می رفت وساعت یک ویا دوی بعدازظهر ازدفترکارش بیرون می شد این مطلب را یک جنرال مربوط به وزارت دفاع می گفت اگراین سخن درست باشد پاکستان همه خاک افغانستان را می تواند به تصرف خود درآورد.وزیرداخله ایکه والیانش شاهد ذبح انسانها درکنارمقام ولایتش است  اما هیچ اقدامی عملی ازخود نشان نمی دهد اما این دووزیر سلب صلاحیت شده تنها بخاطر حوزه کاری ومدیریتی خود قربانی نشده است.


سه عامل باعث سلب صلاحیت شان می تواند باشد یکی حوزه مدیریتی وکاری خود آنها ودیگری بخاطرسیاستهای ضعیف وغیرشفاف حکومت درمقابله با تروریزم ودپلماسی مبهم افغانستان وسوم اینکه آنها درشرایط به استیضاح کشیده شد که حکومت پاکستان شدید ترین حملات راکتی را انجام داده است. وزیران نمی توانستند ازاین اموردفاع نمایند.ضعف استدلالهای وزیران وخلاء های ناشی ازروحیه ومورال آنها نشان می داد که همه ای این عوامل درشکست آنها دخالت داشته اند امروزثابت شد که وزیران کارایی نداشتند ودیگراینکه اشرافی برمسایل مرزی ندارند این پاکستان است که برمرزهای 1500 کیلومتری افغانستان نظارت وکنتردارد.آنها براساس گفته های نبیل ازهرگوشه ای چندین کیلومتر،وارد خاک افغانستان شده اند. عامل ناتوانی ودپلماسی افغانستان دربرخورد با مسایل نیزدرسلب صلاحیت وزرا دخالت داشته است.


ممکن است با اقدامات پارلمان قربانیان دیگری درراه باشد پارلمان براساس ماده ای 92 قانون اساسی وزرا دیگری را می تواند استجواب واستیضاح نماید خانه تکانی لازم است اما حکومت ممکن است نیزکارهای خود را داشته باشد وازاین گرد غبارها به نفع خود استفاده نماید وکسانی را درپارلمان معرفی نماید که شرایط انتقال سیاسی وانتخابات سال 2014 را به نفع سیاست های کهنه ای رییس جمهور رقم بزند.قربانیان سودهای چند جانبه می تواند داشته باشد قربانی صرف ازاینکه خود قربانی است،منافع وتسهیلات را برای دیگران نیزفراهم می نماید.


باهمه مسایل اقدامات امروزپارلمان قابل قدراست این ترجیح دارد که پارلمان ونمایندگان مردم برامورقوه ای مجریه نظارت وکنترل داشته باشد نظارت پارلمان درواقع همان نظارت ملی برمقدرات کشوراست این مهم نیست که افرادی دردستگاه سیاست رفت آمدهای برای چند صباحی داشته باشند افراد باید بیایند وبروند مهم این است که نظارت ملی وجود داشته باشد امروزپارلمان سلطه واقتدارقانونی خود را نشان داد.وزاراء داخله ودفاع پیش مرگان سیاستهای داخلی وتعرضات خارجی گردید.